Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 juli 2015
 

Transport en Logistiek Nederland waarschuwt haar branche voor bedrijfsrisico’s

 
 

Er is nog te weinig aandacht voor goed risicomanagement binnen de transportbranche. De meeste ondernemingen hebben geen plan B als het aankomt op bedrijfsrisico’s.

Dat blijkt uit een gesprek met de voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, Arthur van Dijk. De transportsector is effectief en efficiënt bezig met risicomanagement en gaat zich nu focussen op de volgende stap: op een meer systematische manier helder maken aan bedrijven binnen de sector dat risicomanagement een vast agendapunt hoort te zijn. Want met een goed risicomanagementbeleid kan een organisatie een onderscheidend vermogen creëren.
 
Effectief risicomanagement
Recentelijk heeft Transport en Logistiek Nederland in samenwerking met ABN-AMRO, Aon en TVM een rapport uitgebracht met als doel om tot effectief risicomanagement te komen. "Bedrijfscontinuïteit is de basis voor succesvol ondernemen. Dit is voor onze sector natuurlijk vanzelfsprekend: zorgen dat de continuïteit van de organisatie gewaarborgd is en daarmee de leveringsketen van onze klanten en opdrachtgevers," legt voorzitter van TLN Arthur van Dijk uit.
"Onze sector gaat steeds bewuster om met risico’s die in de dagelijkse praktijk kunnen voorkomen. Dat moet wel, want alle goederen die u transporteert moeten zonder problemen van A naar B komen. Neem bijvoorbeeld een transportbedrijf dat medische goederen transporteert. Het is soms van levensbelang dat deze medicijnen zo snel mogelijk en op de juiste plek (ziekenhuis of apotheek) terechtkomen," verklaart Van Dijk.
 
Verhuizing door afgekeurde sprinkler
Dat is ook waar Europees transportbedrijf CTS GROUP om de hoek komt kijken. De praktijk heeft uitgewezen hoe goed zij voorbereid zijn op bedrijfsrisico’s, waardoor het transport altijd door kan gaan. "Ruim acht jaar geleden hebben we aan den lijve ondervonden hoe belangrijk risicospreiding en een uitwijklocatie is. We waren net verhuisd naar een nieuwbouwlocatie, toen deze werd ontruimd vanwege een afgekeurde sprinkler. Binnen no time hadden we onze organisatie weer ‘up and running’ op onze tweede locatie," vertelt Miriam de Groot, commercieel directeur van CTS GROUP.
"Ook nu worden onze activiteiten vanuit twee locaties uitgevoerd, met in het achterhoofd dat de andere locatie altijd kan dienen als uitwijklocatie. Ook onverwachte stroomuitval kunnen wij grotendeels opvangen. Onze servers kunnen na een stroomstoring nog enige tijd functioneren en er worden dagelijks back ups gemaakt van ons systeem en bewaard op twee locaties. Inloggen op onze systemen kunnen wij op afstand."
 
Plan B?
"Echter blijkt uit onderzoek dat de meeste ondernemingen vaak geen plan B hebben zodra een incident zich voordoet," vervolgt Van Dijk. "Niet voor elk incident hoeft u een plan B te hebben, maar wel voor uw belangrijkste eigendommen: zoals werknemers en IT-systemen. Zodra deze uitvallen, is een goed uitgedacht plan B gewenst. Daarom is het belangrijk om ook aan risicomanagement te doen."
Om deze boodschap over te brengen aan andere bedrijven binnen de transport- en logistieksector, is in januari een webinar georganiseerd waar honderd personen live naar hebben gekeken en vervolgens nog eens zeshonderd personen de link hebben bekeken. Tevens heeft TLN de afgelopen maand met een aantal bedrijven gekeken hoe goed zij voorbereid zijn op kortetermijnrisico’s en langetermijnrisico’s die de bedrijfscontinuïteit beïnvloeden. Die aanpak van korte sessies blijkt effectief te zijn om andere bedrijven binnen de sector te informeren en instrueren.
 
Bedrijven worden bedreigd
Karel Jasperse is directeur Marketing & Sales van een bedrijf dat bekend staat om risicomanagement en business continuity - COIN bv. Hij merkt het belang van risicomanagement in zijn omgeving ook dagelijks. De belangrijkste en grootste bedreigingen voor de bedrijfscontinuïteit zijn onder andere debiteurenrisico, uitval van IT-systemen en (kantoor)locatie en onvoldoende informatievoorziening binnen de organisatie. "Om deze bedrijfsrisico’s goed te beheersen, is goed business continuity management nodig."
 
Hoeveel tijd is er nodig om te herstellen?
"Naast duidelijk op papier te hebben welke risico’s juw onderneming loopt en wat uw  maximale uitvals- en hersteltijd is, is het ook belangrijk om na te gaan welke beheersmaatregelen beschikbaar moeten zijn bij een calamiteit. Door hier vooraf over na te denken, werkt u als organisatie op een gestructureerde en systematische manier aan risicomanagement of bedrijfscontinuïteitsmanagement," vervolgt Jasperse. Dit betekent dat:
 

  • Een onderneming op de hoogte is van de risico’s voor de bedrijfscontinuïteit en de juiste maatregelen heeft getroffen om de impact van een calamiteit te kunnen beperken,
  • De onderneming weet vooraf welke maatregelen minimaal, maar absoluut noodzakelijk zijn, om de kritische bedrijfsprocessen bij een calamiteit te continueren,
  • Een onderneming vooraf investeert in herstelvermogen: weet dat continuïteitsmaatregelen werken door deze jaarlijks te testen, zodat de organisatie na een incident daadwerkelijk snel kan herstellen.
  •  
    Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

     

    Gerelateerde nieuwsitems

     
     
    Reacties
     
    Er zijn nog geen reacties.

    Reageren

    Naam:
    Emailadres:
    URL: (niet verplicht) http:// 
     
    Reactie/Opmerking:
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
     
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.
    Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
    Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
    Meer dan 100 checklists
    Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
    Managersonline.nl
    Het internetmagazine voor directeuren en managers
    BOEKENNIEUWS
    Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
    Lees verderMeer boeken