Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
17 juni 2015
 

Social media in de bouw: oriënteren en netwerken

 
 

Bijna de helft van de aannemers B&U noemt social media inmiddels als bron voor zakelijke oriëntatie. Onder E-installateurs zijn social media bijna net zo populair.

Klusbedrijven, W-installateurs en architecten blijven iets achter. Vooral laatstgenoemde marktpartij gebruikt social media om te netwerken. Dit blijkt uit de BouwKennis Communicatie Monitor 2015.

Rendement uit communicatiebudget
Om optimaal rendement uit het communicatiebudget te halen, is het van belang te weten hoe de doelgroep zich oriënteert op producten en diensten. In een tijd waarin het aantal oriëntatiemogelijkheden toeneemt en de manier van oriëntatie verandert, is het een enorme uitdaging voor organisaties om het oriëntatieproces van hun afnemers in kaart te brengen. De BouwKennis Communicatie Monitor 2015 springt in op deze uitdaging.
Het rapport brengt onder andere in kaart welke media door partijen in de bouw worden ingezet voor zakelijke oriëntatie. Hierbij is er specifieke aandacht voor het gebruik van social media. Zij nemen een steeds grotere plek in binnen onze maatschappij en daarmee ook binnen de bouwsector.

Aannemers B&U en E-installateurs op kop
Uit de BouwKennis Communicatie Monitor 2015 blijkt dat social media nog relatief weinig als meest gebruikte oriëntatiebron voor zakelijke communicatie uit de bus komen. Ze worden hier echter wel degelijk voor gebruikt. Het zijn vooral de aannemers B&U (48 procent) en E-installateurs (45 procent) die social media noemen als oriëntatiebron voor zakelijke gebruik.
Wanneer er specifiek via social media wordt gezocht naar informatie betreft het vooral productinformatie. Het zijn met name de klusbedrijven (26 procent) die aangeven op zoek te zijn naar dit soort informatie.

Netwerken populair
Naast oriëntatie is uiteraard ook gekeken naar andere redenen om zakelijk gebruik te maken van social media. Hieruit blijkt dat netwerken via dit medium populair is, met name bij architecten. Het gebruik van LinkedIn lijkt hier nauw mee samen te hangen. Netwerken is vooral populair onder architecten en zij maken tevens het meest gebruik van dit specifieke kanaal.
In mindere mate worden social media ook gebruikt voor het verbeteren van de naambekendheid en het imago en het stimuleren van de eigen verkoop. Het delen van kennis, het informeren van de doelgroepen en het bereikbaar zijn voor klanten blijven nog ver achter.

Bouw is aanwezig
Social media hebben in vergelijking met bijvoorbeeld sites van fabrikanten en vakbladen nog een relatief kleine rol in de zakelijke oriëntatie. Uitvoerende en voorschrijvende partijen zijn echter ook op vele andere manieren aanwezig op social media. Ook als zij niet specifiek op zoek zijn naar producten en diensten, kunnen ze in contact komen met leveranciers en de daarbij horende producten en diensten.

Verdiende aandacht
Het wordt voor afnemers steeds makkelijker om op elk gewenst moment op zoek te gaan naar informatie. Mede hierdoor verschuift de focus binnen de marketing van ‘gekochte aandacht’, naar ‘verdiende aandacht’. Het delen van de voor de doelgroep relevante content is hierbij een belangrijk middel in het creëren van onderscheidend vermogen en een voorkeurspositie. Social media kunnen uiteraard een grote rol spelen in het aanbieden, vinden en delen deze relevante content.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken