Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

'Specialistische data-analyse biedt goede kansen voor start-ups'

5 juni 2015 - Een goed idee, een laptop en internetverbinding: veel meer is tegenwoordig niet nodig om een bedrijf te starten. Maar het enorme succes van Instagram of Airbnb is niet iedereen gegund.

Sterker nog: 90 procent staat binnen no-time weer bij het arbeidsbureau. Wat moet u doen om bij die tien procent te eindigen? "Succes komt niet vanzelf, daar is meer voor nodig dan een goed idee," vertelt Manju Bansal. En hij kan het weten. Als Senior Director van SAP’s start-up-programma Startup Focus heeft hij honderden start-ups zien komen en gaan.
 
Starten
Starten met een bedrijf is tegenwoordig veel gemakkelijker dan pakweg tien jaar geleden. Ontwikkelingen in de cloud en mobile hebben de benodigde IT veel toegankelijker gemaakt. "Vroeger moest een tech-startup investeren in dure servers en allerlei licenties voor bijvoorbeeld Windows en een programmeertaal, voordat hij een regel code kon programmeren," vertelt Bansal. "Dankzij de cloud is dat allemaal niet meer nodig, al voor een paar tientjes per maand kunt u aan de slag. Ook het ontwikkelen van apps is zoveel eenvoudiger. Dankzij allerlei ontwikkelplatformen maakt u in no-time een app die werkt op zowel Android, iOS en Windows Phone. Dat was vroeger ondenkbaar."
Toch is het allesbehalve makkelijker voor start-ups. De laagdrempelige start heeft de competitie de afgelopen jaren verhevigd. "Bovendien komt de concurrentie nu van over de hele wereld," vult Bansal aan. "Silicon Valley was de place to be voor start-ups, maar dat is echt niet meer de enige kweekvijver. We zien startup-hubs in Berlijn, Londen, Amsterdam, Tel Aviv: goede ideeën zijn niet meer fysiek begrensd. Neem Prezi, dat bedrijf komt uit Boedapest. De tools zijn misschien gemakkelijker geworden, maar de ideeën moeten simpelweg veel en veel beter zijn dan tien jaar geleden."
 
Big data
Volgens Bansal is het analyseren van grote hoeveelheden data een relatief kansrijke weg voor start-ups. Het Internet of Things, wearables, smartphones en sensoren zorgen voor enorme hoeveelheden data. Big data was zeker twee jaar geleden een enorm buzzwoord. Bedrijven beseffen steeds meer dat zij daar wat mee kunnen, zelfs moeten. Het in de markt zetten van nieuwe diensten op basis van het slim gebruiken van bestaande data is dan ook enorm populair.
"We leven in een networked economy. Data komt overal vandaan. Big data op zichzelf is niet meer zo spannend. Maar het vangen van die data alleen is niet genoeg. Als u het niet grondig analyseert, is het meer 'dead data'. Dat is precies waar start-ups een enorme meerwaarde kunnen bieden: hele gerichte analyse van specifieke datasets."

Semantic Visions
Het is dan ook niet voor niets dat enkele succesvolle start-ups die hij heeft begeleid hierin zijn gespecialiseerd. "Neem Semantic Visions. Zij zijn een goed voorbeeld van wat u met gerichte data-analyse voor een specifieke doelgroep kunt bereiken.
Semantic Visions heeft een systeem gebouwd dat continu (social) mediabronnen doorzoekt en risicofactoren voor met name de auto-industrie boven water brengt, nog voordat ze plaatsvinden. Stel, er is een kleine staking ergens in een kleine haven in Maleisië. Dat brengt een Duitse autofabrikant mogelijk in problemen, omdat de levering van de onderdelen daardoor in gevaar komt. Maar hoe komen deze autofabrikanten er überhaupt achter dat er stakingen zijn? Het staat niet in de krant, en ook het acht-uur-journaal besteedt er geen aandacht aan. Dankzij Semantic Visions bent u op tijd op de hoogte: nog voordat het event plaatsvindt.

Uitdagingen
Ondanks het sterk veranderde speelveld zijn de uitdagingen voor een start-up maar weinig veranderd, aldus Bansal. Belangrijk is nog altijd dat een start-up snel aan geld komt. Anders houdt hij het niet lang vol. Al is het product of dienst nog zo goed, de rekeningen en boodschappen moeten wel betaald worden.
"Belangrijk is ook een hecht team van oprichters. De meest succesvolle start-ups die ik heb gezien, waren vrienden. Of tenminste ex-collega's. Ze werden niet uiteengedreven in die moeilijke eerste maanden, de periode waarin start-ups vaak de lastigste beslissingen nemen. Een goede vertrouwensbasis is in die fase enorm belangrijk. Geld, vertrouwen, en natuurlijk passie en een goed idee: met die mix kunt u heel ver komen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.