Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 april 2015
 

Bijna helft van de bedrijven verwerkt declaraties nog altijd handmatig

 
 

De administratie van onkosten gebeurt in 38 procent van de MKB-organisaties nog altijd handmatig en op papier. Hoewel de besparingen van een geautomatiseerd declaratieproces kunnen oplopen tot 75 procent, is de overstap voor veel bedrijven nog te groot.

Dit blijkt uit onderzoek van Concur. Uit het onderzoek komen opvallend veel frustraties naar voren. Bedrijven beschouwen de administratie als een noodzakelijk kwaad en willen wel een efficiency-slag maken hierin, maar de waan van alle dag zorgt ervoor dat veel organisaties vasthouden aan traditionele processen.
 
Geen actueel overzicht
Naast een snelle verwerking, missen bedrijven ook het actuele overzicht van gemaakte kosten. Veel onkosten worden bijvoorbeeld tijdens zakenreizen gemaakt, waarbij het indienen van de declaratie achteraf gebeurt. Deze vertraging zorgt naast veel handmatig werk, ook voor een onvolledig inzicht in beschikbare budgetten.
 
Besparing geautomatiseerde administratie
De analisten van Aberdeen Group berekende een tijdswinst van 35 procent voor het totale onkostenbeheer als declaraties niet handmatig, maar geautomatiseerd worden ingevoerd. De kosten met betrekking tot afhandeling van declaraties kunnen dalen met 75 procent. Onderzoeksbureau Ardent Partners kwam uit op een besparing van 40-70 procent. Bovendien concludeerden zij dat het lange-termijnsucces van snelgroeiende MKB’s vooral te danken is aan enerzijds het management van de cash flow, anderzijds de ondersteunende infrastructuur.
 
Declaratiesoftware
Toch geeft 70 procent van de MKB-organisaties aan geen gebruik te maken van software voor declaratiemanagement. Ze gebruiken een combinatie van handmatige invoer (38 procent), zakelijke credit cards (26 procent) en Excel-sheets (23 procent).
Kristof Huet, directeur Benelux/Nordics van Concur: "We zien gelukkig steeds meer bedrijven die administratieve processen willen digitaliseren. Veel stappen dan over op een spreadsheet-programma. Dat werkt in zoverre dat het goed te bewaren en te delen is, maar om er conclusies uit te trekken ben je weken bezig. Er is geen realtime inzicht, en er komt nog steeds veel handmatig werk bij kijken. Bedrijven die het hele proces echt automatiseren van begin tot eind, en dus aankopen doen vanuit het systeem, of bonnetjes direct digitaal invoeren en realtime analyses kunnen uitvoeren, plukken echt de vruchten van de digitalisering en automatisering."

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Tom Ballering  |   | 
28-04-2015
 | 
17:34 uur
Wie heeft dit artikel geschreven?
Ik vroeg mijzelf af uit welk onderzoek blijkt dat 70% van de MKB-organisaties aan geeft geen gebruik te maken van software voor declaratiemanagement.
Zelf kan ik namelijk het artikel van Concur met daarin de uitspraak van Kristof Huet niet vinden.
Patty de Jong  |   | 
30-04-2015
 | 
20:02 uur
Door de digitalisering lopen veel processen door elkaar. Veel organisaties zitten nog midden in de crisis om papiergebasseerde workflows te automatiseren. Zo ook als het gaat om declaraties. Vaak ligt dezelfde soort informatie verspreid over de digitale en de printwereld. Declaraties op papier of ingescand maken het er voor organisaties niet gemakkelijker op. Bedrijven moeten daarom een weg zien te vinden om de kloof tussen de digitale en de printwereld te dichten en inzicht te krijgen wat, waar en wanneer nog geautomatiseerd moet worden. Gelukkig zijn er steeds meer technologieŽn die deze stap een stuk eenvoudiger maken en ondersteunen in de digitale transformatie. Ik ben er dan ook van overtuigd dat het MKB hier de meerwaarde van inziet en mee zal bewegen in deze ontwikkeling. Immers zoals je al aangaf kunnen zij daarmee een enorme efficiencyslag maken.

Patty de Jong, Xerox


Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
PSD2 zal stimulans zijn voor voordelen zakelijke rekening
De komst van betaalrichtlijn PSD2, volweg Payment Services Directive 2, moet de openheid van de financiele wereld voortstuwen
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken