Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
23 april 2015
 

Stimuleer consumenten middels financiering van aankopen

 
 

Na zeven jaar crisis begint de economie van Nederland weer vaart te krijgen. De export trekt aan en ook de binnenlandse vraag vertoont weer groei. Althans, bedrijven en overheidsinstellingen vertonen een groeiende vraag.

Consumenten - zo blijkt uit onderzoek van het CBS - besteden weliswaar iets meer, maar we staan daar duidelijk nog aan het begin van een nieuwe groeicurve. Financieel blogger Robbert-Jan Abrahams verdiepte zich voor een onderzoek voor Directa in dit onderwerp. Hij concludeert dat er voor ondernemers geen reden tot  wanhopen is. Er bestaan immers tal van mogelijkheden om de nu nog voorzichtig groeiende vraag verder aan te jagen. Belangrijk hierbij is goed te kijken naar de reden waarom consumenten de hand nog enigszins op de knip houden. 
 
Spaargeld is geslonken
"Een van de belangrijkste problemen heeft te maken met het feit dat veel mensen een financieel slechte tijd achter de rug hebben," zegt Abrahams. "Menigeen is werkloos geworden en bij anderen groeit het salaris al jaren niet meer. Hierdoor hebben tal van consumenten vaak het eigen spaargeld aangesproken om dure uitgaven voor bijvoorbeeld auto’s en studerende kinderen te financieren."
Zelfs al wil een consument dus een product aanschaffen, dan nog zit hij met het probleem dat de financiële middelen slechts in beperkte mate aanwezig zijn. Wat kan een ondernemer hieraan doen?
 
Korting bieden geen optie
Abrahams: "De standaardoplossing is vaak: korting aanbieden. In de hoop dat een aarzelende prospect daarmee over de streep wordt getrokken. De vraag is of dat daadwerkelijk werkt. Als er geen geld is, dan kan het immers ook niet uitgegeven worden - ook niet als de prijs met 10 of 15 procent omlaag gaat. Bovendien hakt dit er stevig in als het gaat om de winstgevendheid van de aanbieder."
 
Financieringsmogelijkheden
Een andere oplossing ligt in het regelen van financiering voor de potentiële klant. Dan hebben we het dus over het verschaffen van leningen en betalen in termijnen. Autobedrijven zijn hier een goed voorbeeld van. Maar ondernemers in andere branches doen er wellicht ook verstandig aan om eens goed naar dit soort modellen te kijken.
Hoe kunnen ondernemers dit kunnen aanpakken? "De meest uitgebreide vorm is een samenwerking aangaan met een financiële instelling," geeft Abrahams aan. "Afhankelijk van de financiële draagkracht van de klantengroep waar zij op mikken, de verwachte verkoopaantallen en de gemiddelde bedragen per opdracht kunnen ondernemers een financieringsregeling voor klanten ontwikkelen."
Dit zijn echter nogal uitgebreide trajecten. Er is ook een eenvoudiger oplossing beschikbaar, legt XX uit: "Potentiële klanten kunnen ook meer vrijblijvend geattendeerd worden op de mogelijkheid tot financiering via externe aanbieders. Ondernemers kunnen hierbij een keuze maken tussen de traditionele banken of online kredietverstrekkers. Vergelijk de aanbieders goed met elkaar, want de rentepercentages kunnen fors van elkaar verschillen. Hoe lager de rente, hoe aantrekkelijker een leenproduct voor de consument is."
 
Nieuwe periode breekt aan
Na een aantal jaren economische crisis ziet het ernaar uit dat het weer beter met Nederland gaat. Het herstel van de economie zet gestaag door. Veel consumenten zijn toe aan een nieuwe periode. Zij willen weer actief door het leven gaan. Het doen van nuttige of leuke aankopen hoort daar absoluut bij. Daarom is het voor bedrijven belangrijk dat zij hun klanten helpen om het aanschaffen van producten te financieren.
Gaan klanten van dergelijke regelingen gebruik maken? Het antwoord op die vraag zal vooral afhangen van hun kijk op de eigen toekomst. Abrahams: "Wie de toekomst nog altijd zwart inziet, zal deze kans niet grijpen. Maar voor klanten die weer positief zijn over hun toekomst, zijn dit zonder twijfel interessante opties om de aanschaf van een product nu te kunnen doen en niet langer te hoeven wachten."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken