Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vrolijk en verantwoord Pasen in de Nederlandse supermarkt

1 april 2015 - Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een paasomzet in de Nederlandse supermarkten van 765 miljoen euro. Dat is 2,5 procent meer dan vorig jaar.

Net als met Kerst pakt Nederland uit tijdens de paasdagen om een feestelijk ontbijt, of brunch, lunch en diner op tafel te zetten. Daar horen ook chocolade paaseitjes bij. Vanaf dit jaar zijn alle huismerk chocolade paaseitjes van de supermarkten en foodservicebedrijven in Nederland gemaakt met duurzame cacao.

Keurmerken
Hiervoor werken supermarkten en foodservicebedrijven samen met verschillende keurmerken zoals UTZ Certified, Rainforest Alliance, Max Havelaar en Fairtrade. Bij de verduurzaming van de cacaoketen ligt de nadruk op verbetering van de arbeidsomstandigheden in de productielanden zoals Ivoorkust en Ghana (West-Afrika). Door steeds meer producten op de markt te brengen gemaakt met uitsluitend gecertificeerde cacao wordt de levensstandaard van heel veel boeren en hun families verbeterd en is er aandacht voor het milieu. Cacaoboeren en -boerinnen kunnen hierdoor een zelfstandig bestaan opbouwen.

Duurzame cacao
In maart 2010 hebben Nederlandse supermarkten en foodservice bedrijven de intentie uitgesproken om uiterlijk in 2025 alle huismerkproducten met duurzame cacao te produceren. Na de duurzame chocoladeletter, zijn nu ook de paaseitjes 100 procent van duurzame cacao gemaakt. Dit betekent weer een stap verder op weg in de verdere verduurzaming van de cacaomarkt. Ook een groot deel van het overige chocoladeassortiment van de supermarkten en foodservicebedrijven is al duurzaam gecertificeerd.
De productie van cacao en cacaoproducten zorgt voor veel werkgelegenheid en vormt een grote bron van inkomsten. In producentenlanden zijn miljoenen mensen voor hun dagelijks bestaan afhankelijk van cacao. Nederland is internationaal een belangrijke speler omdat meer dan 25 procent van de cacaoverwerking in ons land plaatsvindt. Bovendien is Amsterdam de grootste cacaohaven ter wereld. Het commitment van de Nederlandse supermarkten en foodservicebedrijven zorgde internationaal voor een belangrijke impuls in de verduurzaming van cacao.

Voorbeelden van duurzame cacao van individuele supermarktorganisaties en foodservicebedrijven vindt u hier.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.