Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 april 2015
 

MKB’er nog weinig vooruitstrevend met nieuwe communicatiemiddelen

 
 

Het MKB maakt nog maar weinig gebruik van nieuwe communicatiemiddelen. Een kleine meerderheid van de ondernemers in het MKB geeft aan e-mail op de eerste plek te zetten als het gaat om communicatiemiddelen waar intern het meest gebruik van wordt gemaakt (54 procent).

Ook bij externe communicatie staat e-mail met 51 procent op de eerste plek. Daarnaast verwacht 39 procent van het MKB dat e-mail over drie jaar nog steeds het meest gebruikte communicatiemiddel is. Het gebruik van e-mail is dus allesbehalve op zijn retour, wat weleens gesuggereerd wordt door de opkomst van social media en tools voor het online delen van documenten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in opdracht van Infopact onder 500 beslissers binnen het MKB.

Communicatie
Vooral bij bedrijven met meer dan 200 medewerkers wordt e-mail intern het meest gebruikt (66 procent). Daarna volgt telefonie met 40 procent bij intern gebruik en ruim 44 procent bij extern gebruik. Opvallend is dat MKB’ers binnen deze categorie zowel in- als extern geen gebruikmaken van chat in de organisatie. Van alle respondenten uit het MKB geeft slechts zes procent aan nieuwe communicatiemiddelen zoals online samenwerkingstools, videoconferencing en chat intern het meest te gebruiken. Extern is dat in totaal vijf procent.

Online samenwerken
Gerard Bergsma, commercieel directeur van Infopact: "Opmerkelijk is dat het gebruik van online samenwerkings- en communicatietools in de consumentenmarkt de afgelopen jaren is gegroeid en privé-mail juist aan het uitsterven is. Wat dat betreft valt er voor het MKB nog veel terrein te winnen. De integratie van nieuwe communicatiemiddelen zien we nog niet sterk terug, terwijl organisaties hiermee flinke tijds- en kostenbesparingen kunnen realiseren. Een unified communications oplossing uit de cloud kan ondernemers voor een vast bedrag per werkplek volledig ontzorgen. Zij beschikken daarmee over een compleet pakket om effectief samen te werken en te communiceren, waarmee een aanzienlijke productiviteitswinst te realiseren is. Dat maakt deze oplossing relevant voor elke organisatie."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken