Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 maart 2015
 

Zicht op alle uitgaven via gestroomlijnde administratie

 
 

Administratie is niet het leukste aan ondernemen. Het houdt u van uw daadwerkelijke werk. Toch liggen er kansen om via een gestroomlijnde administratie kosten te besparen en zelfs bedrijfsprocessen te optimaliseren.

Kristof Huet, directeur van Concur, stelt dat een handmatige declaratieverwerking veel geld en tijd kan kosten. "Een actueel overzicht van uitgaven is niet voorhanden en we hebben van de week gezien wat het kan betekenen als u een bonnetje kwijt bent: het kan uw ontslag betekenen als u minister bent."
 
Declaratieverwerking
Een gemiddeld bedrijf verwerkt ongeveer 100 declaratie-overzichten per maand. Ze komen via spreadsheet of als fysiek bonnetje binnen en moeten vervolgens handmatig in een administratiesysteem worden ingegeven. Huet: "Dit is veel werk, heeft een hoge kans op fouten en beidt geen realtime inzicht in de uitgaven en de status van budgetten. Hoeveel extra omzet/winst zou uw bedrijf kunnen genereren als dit proces efficiënter verloopt?"
 
Enorme druk
Honderd Excel spreadsheets per maand met declaraties zorgen voor een enorme druk op de hele organisatie. De productiviteit van gekwalificeerde mensen ebt weg naar het invullen en verwerken van overzichten. Dit geldt voor de medewerkers die de bonnetjes moeten verzamelen, opzoeken, bewaren en invoeren of opsturen, maar ook voor de mensen die de declaraties indienen. "De gevolgen zijn in vrijwel alle bedrijven hetzelfde. Medewerkers spenderen onnodig veel tijd aan taken die niet direct bijdragen aan het bedrijfsresultaat, zoals het uitpluizen van - soms onjuist- ingevulde overzichten en het najagen van medewerkers om declaraties aan te vullen met extra benodigde informatie. Uitbetalingen van declaraties vragen veel tijd of zijn onjuist, wat zorgt voor frustraties. Er is geen direct of realtime zicht op de huidige uitgavenpatronen en beschikbare budgetten, waardoor bijsturen of inspelen op actuele ontwikkelingen onmogelijk is, en er geen gemakkelijke manier is om declaraties uit het verleden in te zien", aldus Huet.
 
Niet automatiseren, maar transformeren
Huet meent dat het hoog tijd om het onkostenproces te veranderen - niet alleen door automatische verwerking toe te voegen, maar ook door het hele proces opnieuw in te richten. "Elk bedrijf (en politieke organisatie) moet zich afvragen hoe de administratieprocessen efficiënter en beter kunnen worden ingericht. De afgelopen jaren is op allerlei gebieden innovatie doorgevoerd, maar declaraties voeren we nog steeds handmatig in met behulp van papieren bonnetjes. Medewerkers kunnen zich richten op de taken die ze daadwerkelijk te doen hebben als dit handmatige proces wordt weggenomen."
 Gestroomlijnd onkostenbeheer betekent een geautomatiseerde administratie en de mogelijkheid om bonnetjes en declaraties direct in het systeem in te voeren middels bijvoorbeeld een mobiele telefoon. Dit zorgt voor minder (administratie)druk bij alle betrokken
medewerkers en biedt veel meer zicht op kosten en uitgaven.
 
De drie E’s van administratie
Huet gebruikt drie E’s om de peilers van een gestroomlijnde administratie in te richten: Efficiency, effectiviteit en eindgebruikers. "Administratieve medewerkers werken efficiënter en kunnen zich richten op de taken waarvoor ze zijn aangenomen. Een effectieve, werkbare administratie biedt veel meer mogelijkheden om het bedrijf te sturen, in plaats van alleen onkosten te vergoeden. En ten slotte worden de eindgebruikers simpelweg productiever.Als het proces wordt gestroomlijnd, dan kan de administratie veranderen van een ondersteunende back-office in een dienst die de bedrijfsresultaten ondersteund."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken