Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 februari 2015
 

Helft MKB-ondernemers in 2016 over op online boekhouden

 
 

Bijna de helft van de MKB-ondernemers verwacht in 2016 over te zijn op online boekhouden. Dat blijkt uit onderzoek van Yuki onder 150 respondenten. Veel ondernemers doen de boekhouding nu zelf, omdat ze uitbesteden bij een accountant of administratiekantoor te duur of te traag vinden.

Door de ontwikkelingen in online boekhouden wordt het steeds aantrekkelijker voor ondernemers om de boekhouding uit te besteden bij een accountant.

Andere dienstverleningsmodellen
Het aantal bedrijven dat de boekhouding online doet, is de laatste twee jaar van twintig procent naar 36 procent gestegen. In 2016 zal naar verwachting bijna de helft van de bedrijven (48 procent) gebruikmaken van online boekhoudsoftware. Veel ondernemers zijn van plan daarbij accountantskantoren in te schakelen die online boekhouden aanbieden. Met gunstige tarieven en innovatieve dienstverleningsmodellen spelen deze kantoren positief in op de aanhoudende tarievendruk binnen de accountancymarkt.

Veranderende rol accountant door online boekhouden
De rol van deze accountants verschuift door automatisering van rekenmeester naar adviseur. Online boekhouden zorgt ervoor dat ondernemers actief betrokken blijven bij de administratie. Waar voorheen bonnen en facturen vaak op een stapel bleven liggen tot de btw-aangifte, is het met online boekhouden heel makkelijk om ze meteen te laten verwerken. De online tools stellen de accountants in staat financiële data van dag tot dag te analyseren en ze vervolgens te gebruiken voor proactief advies aan de ondernemer.

Nieuwe businessmodellen
Accountants kiezen steeds vaker voor een full service online propositie. Sommigen specialiseren zich in een niche en bouwen branchespecifieke dashboards voor hun klanten om real-time te benchmarken en te prognosticeren. Dat kan alleen met een online boekhouding die dagelijks bijgewerkt wordt en gekoppeld is aan dergelijke dashboards. Met deze nieuwe vormen van dienstverlening houden de online accountants enerzijds hun omzet op niveau en spelen ze anderzijds in op de informatiebehoefte van de MKB-ondernemers.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken