Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Wat nou, Nederlandse ondernemers zijn niet ondernemend?

27 januari 2015 - Ze zouden te weinig lef hebben, niet innovatief genoeg zijn en zelfs amper groeiambities hebben. Als we het onderzoek van het World Economic Forum mogen geloven, schort er nogal wat aan de ondernemersgeest in ons land.

Maar hoe ervaren Nederlandse ondernemers die ook ervaring hebben buiten de grenzen dat zelf eigenlijk? Een kleine rondgang leert dat veel entrepreneurs het faliekant oneens zijn met het WEF – gevoelsmatig althans.
 
Innovatie komt van ondernemers, niet van ZZP’ers
Nico Verspaget is oprichter en directeur van online video specialist Quadia, dat actief is in Nederland en Duitsland. "Mijn ervaring is juist dat Nederlandse ondernemers heel graag willen innoveren en dat Nederland ook een markt is om nieuwe innovaties te lanceren en te proberen. Er is natuurlijk wel een nieuwe financiële werkelijkheid ontstaan waardoor de risico’s voor ondernemers groter zijn worden. Dat zal zeker een reden zijn voor een aantal mensen om ‘rustiger aan te doen’. Binnen grote bedrijven geldt dat ook in zekere mate. Control was/is het credo en zeker voor Nederlandse vestigingen van buitenlandse bedrijven geldt dat zij meer conform the corporate structuur moeten werken waardoor de creatieve ruimte verdwijnt."
Hij denkt dat de uitkomsten van het onderzoek van het WEF sterk zijn gekleurd door het grote aandeel eenpitters in Nederland. "Veel ZZP’ers waar naar wordt gerefereerd in het artikel zijn ook niet ‘in de markt’ om te groeien en innoveren. Zij zijn een steeds belangrijker groep van semi-vaste medewerkers die nodig zijn om het bedrijfsleven te voorzien van specialistische kennis en capaciteit die daar wordt gemist. Vanuit een vaste rol bij bedrijven willen zij afwisselend werk hebben binnen hun specialisatie en sommige ZZP’ers zijn ook gedwongen om op deze manier te werken. Dus volgens mij moet deze groep uit de vergelijking gehaald worden en is het slechts voor een klein deel mogelijk om te veranderen naar een rol als innoverend ondernemer."
 
Genoeg onderscheidend vermogen
Jordy Kool, CEO van Infotheek, stuurt vanuit het hoofdkantoor in Leiden verschillende vestigingen aan in België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. "Wij zien wel degelijk verschillen in ondernemersmentaliteit tussen Nederland en andere landen. Dit heeft ook zeker te maken met de crisis en praktische mogelijkheden voor ondernemers om innovatief te zijn. Denk bijvoorbeeld aan organisaties als Mendix, Coolbue en Thuisbezorgd; dit zijn bedrijven die wel degelijk lef tonen en zich op een onderscheidende wijze in de markt zetten."
Infotheek heeft tien van de elf vestigingen geopend in de afgelopen zes (crisis)jaren. "En binnenkort komen daar nog twee nieuwe vestigingen bij", aldus Kool. "Verder stimuleren wij onze medewerkers om innovatief te zijn. Dit doen we onder andere door het uitreiken van een innovatieprijs. Medewerkers krijgen naast een bonus, de tijd en resources om hun idee uit te werken en te implementeren in de organisatie. Daarnaast nemen we getalenteerde afstudeerders aan voor ons project management office. Gedurende een jaar onderzoeken zij diverse onderdelen van de organisatie en presenteren per kwartaal hun bevindingen aan het MT." 
 
Wel durf, maar geen durfkapitaal
"Ik zie om mij heen juist veel lef bij Nederlandse ondernemers, in ieder geval de bereidheid daar toe," zegt Geert Leijen. Als oprichter van het ‘accountantskantoor nieuwe stijl’ IBEO adviseert hij veel Nederlandse ondernemers op financieel gebied. "Ze zijn vaak bereid om grote risico's te nemen en durven ook ambitieus te zijn. Alleen zie je in de praktijk wel dat er uiteindelijk weinig risico genomen wordt. Dat ligt niet aan de ondernemer, maar het ondernemersklimaat in Nederland. Er is relatief weinig durfkapitaal of seedfunding, iets wat vaak nodig is om risico te nemen. Ook banken zijn hier nauwelijks bereid tot financiering. Maar bovenal werkt de wet- en regelgeving erg tegen. Het is hier bijvoorbeeld heel moeilijk om uw eerste medewerker aan te nemen. De (fiscale) ondernemersfaciliteiten die er hier zijn, zijn vooral positief voor de zzp'er, maar niet voor de ondernemer met een ambitie die verder reikt dan dat. Door deze obstakels komen er uiteindelijk minder ondernemers met lef boven drijven, maar ze zijn er zeker! En dat is jammer om te zien, maar om deze redenen zal de volgende Google of Facebook niet uit Nederland komen."
 
Ondernemen geeft meer zekerheid dan een job
Pieter van Woerden is met zijn bedrijf HPS Industrial actief in Nederland en België. Hij ziet ook dat Nederlandse ondernemers best wel met nieuwe ideeën de markt op komen, maar hij heeft ook een mogelijke verklaring voor de uitkomsten van het onderzoek van het WEF.: "Misschien geeft een eigen onderneming meer zekerheid dan een goeie job bij een grote onderneming. Daar kun je tegenwoordig zo ontslagen worden door reorganisaties en heb je helemaal niets met de nieuwe ontslagvergoedingen."
 
Als de koopkracht daalt is het lastig ondernemen 
‘Nederbelg’ (zoals hij het zelf noemt) Paul Haarman is met zijn internet marketingbureau actief in Nederland en België. "Ik snap de conclusies van het rapport gedeeltelijk. Aan de ene kant kent Nederland vele hardwerkende ondernemers die moeten manoeuvreren in moeilijke economische tijden. Aan de andere kant wordt niet altijd ingehaakt op de snel veranderende wereld om ons heen. Maar het is wel een ‘kip of ei’-verhaal. Wanneer de koopkracht van je markt daalt is het lastig ondernemen. 
 De Vlaamse Pascale Lequesne, Business Manager Engineering in Antwerpen, kijkt juist met een jaloers oog naar het onderwijs in Nederland: "Nederland is in ieder geval beter voorbereid op de toekomst in ondernemen, dikke duim volgens mij! Kijk naar het programma Jong Ondernemen: daar kunnen andere landen wat van leren. Ik zit te wachten op een programma in België. Als het er is, dan hoor ik het graag." 
Haarman erkent dat Nederland het op het gebied van onderwijs beter doet: "Het onderwijs in België is goed maar loopt wel achter op computeronderwijs en digitalisering. Dat geldt ook voor het Belgische bedrijfsleven, moet men echt aan gaan werken. Ondernemen is steeds meer online ondernemen."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.