Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 december 2014
 

Toekomst vakbeurzen & expocentra onder druk

 
 

Beursorganisatoren en expocentra blijken amper opgewassen tegen de veranderingen binnen hun branche. De terugloop van bezoekers, veranderend bezoekersgedrag en de opmars van online platformen zijn belangrijke ontwikkelingen waarop weinig van hen een antwoord hebben.

Rick van Rijthoven (Modefabriek) en Marc Verweij (NextCollections.com) zagen hierin een enorme kans. Ze verenigden zich in MOVE (Makers Of Virtual Events). Volgens Rick van Rijthoven, beursorganisator in hart en nieren, onderschatten veel vakgenoten de ontwikkelingen die internet in gang heeft gezet. "Ze hebben moeite om adequaat te anticiperen op de snelle online ontwikkelingen en een vertaalslag te maken naar internet. Uit de vele gesprekken die we de afgelopen maanden hebben gevoerd met organisatoren van toonaangevende vakbeurzen in Europa blijkt dat dit probleem overal hoog op de agenda staat, maar dat de knowhow of het budget ontbreekt om zelf een online platform te ontwikkelen."

De toekomst van vakbeurzen
Recent onderzoek van de Professional Convention Management Association (PCMA) ondersteunt Van Rijthovens visie op het probleem dat vakbeurzen voor een aantal cruciale uitdagingen staan. Vandaag de dag is via internet alle gewenste informatie en inspiratie te vinden. Organisatoren kunnen hierop inspelen door zelf online activiteiten te ontplooien die leiden tot nieuwe businessmodellen en een sterkere marktpositie. Het verzamelen van relevante data is daarbij cruciaal. Kortom, het dringende advies is om online kansen te omarmen en nog vandaag te starten met het plannen van de toekomst. "Bovendien verlengt een online platform de levensduur van het fysieke evenement," aldus Rick van Rijthoven.

Benut online kansen
Beursorganisatoren zitten spreekwoordelijk op een berg met goud, maar weten alleen niet hoe deze aan te boren. De jarenlang opgebouwde en waardevolle community blijft onbenut. Organisatoren moeten de interactie van de exposanten met hun doelgroep herdefiniëren.

Toegevoegde waarde
Een online platform als toevoeging op het fysieke evenement biedt niet alleen voordelen voor beursorganisatoren en expocentra, maar ook voor exposanten en bezoekers. Exposanten krijgen een hogere ROI door een groter bereik en verlenging van de beursperiode. Bezoekers vanuit de hele wereld kunnen op elk gewenst moment voor, tijdens en na de beurs het laatste nieuws lezen, nieuwe producten bekijken en aanvullende informatie van exposanten ontvangen. Op deze manier wordt een beursbezoek veel effectiever en bespaart de bezoeker kostbare tijd. Ook na de beurs kunnen nieuwe producten gemakkelijk ontdekt, vergeleken en besteld worden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken