Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
1 december 2014
 

Visitekaartjes drukken; einde in zicht of nog steeds trendy?

 
 

Het papieren kaartje met uw naam, bedrijfsnaam, functie en contactgegevens... visitekaartjes. Hoe zit het tegenwoordig met het gebruik ervan? Uit onderzoek van Reclameland blijkt dat steeds minder vaak op visitekaartjes drukken wordt gezocht.

Zo laat Google Trends zien dat het aantal zoekopdrachten op het woord visitekaartjes in 2014 driekwart lager ligt dan het aantal zoekopdrachten in 2004. Komt het einde van de visitekaartjes nu echt in zicht?

Visitekaartje is eeuwenoud
Laten we eerst even terug gaan naar de geschiedenis van het welbekende papiertje. En dan moeten we een flink aantal jaren terug in de tijd. Want wist u dat het visitekaartje al eeuwen oud is? Zo stamt het eerste visitekaartje zelfs uit de zeventiende eeuw. In die tijd werd het kaartje gebruikt om de komst van adellijke mensen aan te kondigen. De kaartjes werden bij een bezoekje in kaartenbakken achtergelaten. Als de kaartjes gevouwen hoeken hadden, waren ze persoonlijk afgeleverd en kaartjes met in het midden een vouw waren bedoeld voor alle gezinsleden. Aan creativiteit was ook toen al geen gebrek. Terug naar nu. Bij elke zakelijke bespreking, netwerkbijeenkomst of beursbezoek is het een gewoonte geworden om visitekaartjes mee te nemen. Is het niet om gegevens uit te wisselen, dan wel om uzelf te presenteren of om een (verkoop)gesprek te openen of af te sluiten. Daar komt bij dat het papieren visitekaartje eenvoudig is achter te laten in ruimtes waar veel publiek komt. Bijvoorbeeld bij de balie, in restaurants of bij symposia. Maar net waar uw doelgroep regelmatig komt. Met visitekaartjes heeft u dan ook een groot bereik. Maar hoe komt het dan dat steeds minder bedrijven visitekaartjes drukken?

Uitpakken en onderscheiden met drukwerk
Natuurlijk speelt het digitale tijdperk hierin een grote rol. Er zijn genoeg digitale alternatieven voor visitekaartjes. Zo wisselt u contactgegevens bijvoorbeeld eenvoudig uit via smartphone en verschillende websites. Daarnaast kunt u meteen linken naar alle social media kanalen en uw visitekaartje opleuken met video en geluid. Dus waarom eigenlijk nog visitekaartjes drukken? Fysieke traditionele visitekaartjes zorgen ervoor dat u niet zomaar vergeten wordt. Dat heeft te maken met de authenticiteit en originaliteit van drukwerk. Bovendien kunt u zich met drukwerk sneller en beter onderscheiden van de massa. Zo zijn er enorm veel papiersoorten en afwerkingen waardoor visitekaartjes drukken nog steeds loont. En wat is nu leuker om daadwerkelijk iets in handen te krijgen? Omdat visitekaartjes al eeuwenoud zijn betaalt u niet de hoofdprijs. Maar moet u dan helemaal niet meegaan met de tijd? Natuurlijk wel. Online is een goede aanvulling op offline. Dat geldt ook voor visitekaartjes. Daarom kunt u naast papieren visitekaartjes alsnog digitale visitekaartjes verspreiden. Wel zo gemakkelijk om achter de hand te hebben als u even geen kaartjes bij u heeft of uw functie bij het bedrijf is veranderd. Want uw contactgegevens niet uit kunnen wisselen, dat is echt geen visitekaartje.

 
Doorsturen »  4 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Christiaan Janssen  |   | 
1-12-2014
 | 
12:03 uur
Ik zal de Google telling niet betwijfelen, maar of de conclusie dan ook meteen is dat er minder kaartjes worden gedrukt betwijfel ik wel.
Wat ik zie is dat er steeds minder drukwerk is van bedrijven: brochures staan on-line, facturen worden via de mail verzonden. Een groeiend aantal bedrijven kiest er daarom voor om het enige drukwerk wat ze laten maken uit te voeren in een mooie, bijzondere kwaliteit.
Het visitekaartje krijgt bij die bedrijven een upgrade: het standaard 300 grams (gestreken) papier wordt vervangen door een 540 of 700 grams ongestreken natuurpapier. Full color bedrukking maakt plaats voor folie- of boekdruk in 1 of 2 kleuren. Eventueel wordt het kaartje nog voorzien van een bijpassende kleuropsnee.
Het is even een investering, want de kaartjes zijn qua prijs niet te vergelijken met die van internet drukkers. Door de bank genomen is het echter een uitgave die in het niet valt bij een kopje koffie of een pilsje tijdens een netwerk borrel. Zeker als je bedenkt dat het kaartje blijft en de koffie snel vergeten is.

Christiaan Janssen / passion for paper
Reclameland  |   | 
3-12-2014
 | 
17:02 uur
Dag Christiaan,

Naast het standaard drukwerk wordt er inderdaad steeds meer uitgepakt met drukwerk. Een mooie ontwikkeling! Vorige week stond toevallig een artikel in de PrintMatters met de vraag of er in het digitale tijdperk waarin we leven nog ruimte is voor papieren printproducten. 'Ja' zegt ook de auteur. Papier biedt iets wat digitale media nog niet kunnen bieden: tactiliteit. Zo is het maar net!

Groet,
team Reclameland
Virtual Printer - Da...  |   | 
24-08-2015
 | 
15:11 uur
Zeker een interessante ontwikkeling ja. Er is tegenwoordig gewoon zoveel mogelijk dat er nieuwe markten aangeboord worden zonder dat men het doorheeft. Het gros van de mensen verkiest nog het eenvoudige visitekaartje maar ik denk dat daar over 10 jaar best verandering in kan komen.
Christiaan  |   | 
24-08-2015
 | 
16:00 uur
David, die verandering is al aan de gang. Ik zie steeds meer opdrachtgevers die af willen van een kaartje waar geen leven in zit. Ongestreken papieren doen het steeds beter voor kaartjes en de moderne technieken met digitale persen laten steeds meer mogelijkheden toe. Alleen voor klanten die graag een stevig kaartje willen hebben, zijn de opties nog wat beperkt (tegen een redelijk tarief).

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Steeds meer organisaties zien in dat verduurzamen van de bedrijfsvoering waarde oplevert. Zij willen een bijdrage leveren aan het beschermen van mensen, middelen en milieu. Maar hoe voorkomt een organisatie dat zij blijft steken in goede bedoelingen en vage ideeën? In ‘Duurzame bedrijfsvoering’ staat een groot aantal wetenschappelijke beproefde bedrijfseconomische en bedrijfskundige methoden en technieken die daadwerkelijk bijdragen aan het creëren van sociale, ecologische én financiële waarde.
 
Lees verderMeer boeken