Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Factuur minder snel uit handen ondanks verslechterd betaalgedrag

5 november 2014 - Bijna drie op de tien organisaties (29 procent) betalen hun rekeningen niet binnen de gestelde betalingstermijn. Dat aandeel is hetzelfde als vorig jaar. In lijn met de gestegen betaaltijd zijn credit managers kritisch over de betaalmoraal.

84 procent ziet geen verbetering; vijftien procent ziet zelfs een verslechtering ten opzichte van vorig jaar. Het valt op dat credit managers ondanks dit oordeel minder achter niet betaalde rekeningen aan zitten. Zij geven rekeningen gemiddeld pas na 82 dagen aan een incassobureau uit handen. Vorig jaar was dat nog na gemiddeld 74 dagen. Daarnaast geeft 69 procent van de credit managers toe niet betaalde rekeningen soms te laten voor wat ze zijn. De kosten die gemoeid zijn met het innen van de rekening – zoals griffierechten - zouden niet opwegen tegen opbrengst. Zo geeft bijna drie kwart van de credit managers (73 procent) aan dat de griffiekosten te hoog zijn voor rekeningen van net boven de 500 euro. Ondernemers betalen vanaf dat bedrag 462 euro aan griffierechten.

Overheid nog steeds slechte betaler
Over de betaalmoraal van de nationale overheid zijn credit managers onverminderd kritisch. Bijna een derde (32 procent) beoordeelt die als matig of slecht – bij lokale overheden is dat zelfs 37 procent. Overheden zijn slechte betalers, stelt 44 procent van de credit managers. Slechts 28 procent signaleert een verbeterde betaalmoraal bij de nationale overheid ten opzichte van vorig jaar. Twee derde van de credit managers (67 procent) vindt dat de betaalmoraal van de nationale overheid sneller verbeterd kan worden. Slechts vijf procent heeft er vertrouwen in dat een verbetering er überhaupt komt.

Boeteregeling
Een speciale boeteregeling geeft credit managers het recht om 40 euro in rekening brengen bij een te late betaling van de overheid. Opvallend is dat nog minder dan een op de tien credit managers (zeven procent) aangeeft deze regeling te gebruiken. Een derde (32 procent) kent de regeling niet eens. Slechts een fractie van de credit managers ziet heil in zo’n boete. Liever worden credit managers gewoon op tijd betaald (59 procent).

Klant bepaalt betaaltermijn
Het VCMB constateert dat de credit managers zelf niet het goede voorbeeld geven: rekeningen aan leveranciers worden door hun eigen werkgever gemiddeld pas 30 dagen na de vervaldatum betaald. Bovendien blijkt dat niet opdrachtnemers, maar klanten in grote mate de gestelde betalingstermijn bepalen. Maar liefst 83 procent van de credit managers hanteert verschillende termijnen voor diverse klanten. Het lijkt erop dat vooral grote klanten invloed hebben op de betalingstermijn die wordt gehanteerd.

Waakzaamheid gewenst
"Vorig jaar zagen we een sterke verbetering in het betaalgedrag. Het lijkt erop dat de aandacht voor credit management sinds die tijd aan het verslappen is," stelt Mannes Westhuis, voorzitter van het VCMB. Het verbond wijst erop dat bijna een op de tien bedrijven (acht procent) als gevolg van niet betaalde facturen het afgelopen jaar meer dan twee procent van de omzet verloor. "Facturen worden minder snel uit handen gegeven en de betalingstermijnen worden aangepast aan de wensen van de klant," constateert Westhuis.
Het aandeel credit managers dat verwacht dat de betaalmoraal het komend jaar zal verslechteren, kromp van 28 procent in 2013 naar vijftien procent nu. Westhuis: "Credit managers lijken vooralsnog een te rooskleurig beeld van de feitelijke werkelijkheid te hebben. Om de economie goed draaiende te houden is het van belang de regie weer in handen te nemen en korter op de bal te zitten. Dit versterkt de liquiditeit van bedrijven, wat van groot belang is om kredietwaardig te blijven. Dit zorgt uiteindelijk voor meer ruimte voor groei en investeringen."

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Joost Konings

10-11-2014 22:15  |  

Veel credit managers begrijpen (gelukkig) dat een portefeuille onbetaalde facturen een verlies van 100% betekent als alles afgeschreven wordt (geen incasso) en dat het uit handen geven van een belangrijk deel van de portefeuille bottom line meer oplevert dan het kost (let op: griffierechten worden veelal succesvol op de debiteur verhaald). Het managen van credit (werkkapitaal) gaat immers verder als de zaak ter incasso is.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.