Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemen in Nederland en Japan: de verschillen bekeken

12 januari 2011 - Veel ontwikkelde (OECD) landen hebben sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw in meer of mindere mate een omslag gemaakt van een zogenaamde ‘managed’ naar een zogenaamde ‘entrepreneurial’ economie.

In dit laatste type economie is meer ruimte voor ondernemerschap en spelen kleinschalige, vaak nieuwe, bedrijven een belangrijke rol bij het stimuleren van innovatie en macro-economische groei. In Nederland stijgt het aantal ondernemers in de beroepsbevolking (de ondernemersratio) bijvoorbeeld al sinds halverwege de jaren ’80. Er zijn echter ook ontwikkelde landen waar nog in het geheel geen sprake is van een omslag naar een dergelijke 'entrepreneurial' economie. Een frappant voorbeeld is Japan. In Japan is de ondernemersratio al sinds de jaren ’80 niet stijgende, maar dalende. Japan is een typisch voorbeeld van een ‘managed’ economie waar grote bedrijven in toenemende mate de dienst uitmaken. In ogenschouw nemend dat Japan ook met een dalende ondernemersratio nog steeds tot de welvarende landen behoort, is het interessant om het ondernemersklimaat in een meer ‘entrepreneurial’ economie (Nederland) en een meer ‘managed’ economie (Japan) met elkaar te vergelijken. 

Vijf factoren
In dit rapport worden aan de hand van drie maatstaven van ondernemerschap (het aantal ‘nascent’ ondernemers en de aantallen ondernemers in jonge en bestaande bedrijven) de verschillen tussen Nederland en Japan besproken en verklaard. Uit de analyse blijkt dat, ten opzichte van andere OECD-landen, de institutionele omgeving in Nederland een negatieve uitwerking heeft op ondernemerschap. Belemmerende factoren zijn met name de relatief hoge niveaus van sociale zekerheid en ontslagbescherming. Deze zorgen ervoor dat de opportunity costs van ondernemerschap relatief hoog zijn, waardoor mensen minder makkelijk de stap naar het zelfstandig ondernemerschap zetten. Anderzijds draagt de Nederlandse cultuur relatief sterk positief bij aan ondernemerschap. Zo is er bijvoorbeeld een hoge mate van individualisme in de Nederlandse samenleving waarin iedereen zijn eigen, persoonlijke, doelstellingen najaagt in tegenstelling tot een collectivistische cultuur waarin de nadruk ligt op het nastreven van collectieve normen en waarden. Voor Japan zien we een tegengesteld patroon waar de instituties een relatief sterke positieve bijdrage leveren aan ondernemerschap en waar de cultuur sterk negatief uitpakt. Dit laatste effect heeft onder meer te maken met een hoge mate van collectivisme en sterke hiërarchische verhoudingen in Japan.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.