Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Retail wint van horeca

10 januari 2011 - Voor de meeste restaurants in Nederland was 2010 niet bepaald een goed jaar. Mensen gingen door de economische crisis weer meer thuis eten. OF kozen voor restaurants in winkels: de restaurants van de Hema, Ikea en V&D realiseerden bijna vier procent meer omzet vorig jaar.

Dit blijkt uit een inventarisatie van het Food Service Instituut Nederland (FSIN). Directeur Jan-Willem Grievink verklaart dit als volgt: "De prijs-kwaliteitverhouding is hier gewoon goed. Daar is de Nederlander gevoelig voor, zeker in tijden van economische tegenslag. De ogen zijn open gegaan en de consument realiseert zich dat kwaliteit niet altijd duur hoeft te zijn." 

upermarkt en snackbar winnen
Nog een verklaring: "Nederland is nog steeds een van de duurste landen om uit eten te gaan. De supermarkten zijn daarentegen het goedkoopst van heel Europa. Het verschil met uit en thuis eten is eenvoudigweg te groot." Dat merkten de restaurants. Hun omzet daalde bijna 680 miljoen euro. Ook cateringbedrijven leverden flink in. Dit ten gevolge van reorganisaties, de explosieve groei van het thuiswerken en de dalende subsidies voor bedrijfsrestaurants en kantines. Supermarkten daarentegen realiseerden een omzetgroei van 1,3 procent. Vooral Jumbo, Hoogvliet en Albert Heijn deden het goed.
Naast de restaurants in de beroemde winkelketens, zagen ook snackbars, winkels op stations en benzinestations hun omzet stijgen. De cijfers van het FSIN worden vandaag gepubliceerd in de Amsterdamse RAI op de Horecava. 

Marktaandeel terugwinnen
Trendwatchers benadrukken dat restaurants en cafés moeten innoveren om klanten te blijven trekken. Ingegeven door de crisis kopen steeds meer Nederlanders (luxe-)eten bij de supermarkt, om dat vervolgens thuis op te warmen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat horecagelegenheden moeten gaan sleutelen aan hun formules en meer kwaliteit en service gaan leveren Volgens FSIN zullen restaurants bovendien hun prijzen moeten verlagen om marktaandeel terug te winnen van de supermarkten en retailrestaurants.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.