Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 september 2014
 

Autodelen niet populair onder zakelijke rijders

 
 

Autodelen blijkt op weinig draagvlak te kunnen rekenen bij de zakelijke rijder. Autodelen wordt vaak genoemd als toekomstige trend in zakelijke mobiliteit. De cijfers tonen echter iets anders aan.

Was in 2013 26 procent van de berijders nog bereid zijn of haar auto te delen met een collega, in 2014 is dit percentage gedaald tot zeventien procent.

Zakelijke auto delen?
VAVDZ houdt jaarlijks een groot onderzoek onder berijders van een zakelijke auto. Net als vorig jaar is aan de berijder gevraagd of hij/zij bereid is de zakelijke auto te delen. Verder is gevraagd of dit verandert als hier een vergoeding tegenover zou staan.
 Slechts 21 procent geeft aan de auto te willen delen. Dit was in 2013 nog 31 procent. 61 procent geeft ‘nee’ als antwoord op de vraag of men de auto wil delen. Hiervan geeft 69 procent aan dit ook niet tegen een vergoeding te willen accepteren. Voor 22 procent van de berijders hangt het ervan af hoe hoog de vergoeding is en welke voorwaarden er gesteld worden.
 
Poule-auto's
Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak, hierover: "In de praktijk blijkt dat het autodelen beperkt blijft tot vooral particuliere initiatieven in grootstedelijk gebied. In het zakelijk gebruik wordt er wel vaker gewerkt met ‘poule-auto's’. Dit is echter geen nieuw product en vervangt zeker niet de traditionele auto van de zaak."

Vrije beschikking 
‘Efficiency’ en ‘Tijd’ noemen berijders het grootste probleem van het delen van de auto. Daarnaast boet het in aan de eigen flexibiliteit en heeft het delen van de auto een privacy-aspect. De berijder die een forse bijtelling betaalt om de auto te mogen rijden, verwacht dan ook de vrije beschikking over het voertuig.
 "Wij vinden het onze taak om dit soort hypes, waarbij er kennelijk wat verwacht wordt van de berijders die wij vertegenwoordigen, op waarde te schatten. Dan moet je dus kijken naar draagvlak, efficiency en de dagelijkse praktijk. Het antwoord op deze hype is dan klip en klaar. Autodelen voor berijders met een auto van de zaak gaat hem niet worden," aldus Huisman.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken