Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 juli 2014
 

MKB dupe van te laat betaalde facturen

 
 

Hoewel Nederland langzaam uit de crisis lijkt te komen, lijdt het MKB nog sterk onder facturen die te laat betaald worden. Jaarlijks lopen Nederlandse bedrijven daardoor tien miljard euro mis.

Uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat maar liefst driekwart van de MKB-ers het afgelopen jaar geleden heeft onder betalingsverplichtingen die niet voldaan werden. Van deze ondernemers kreeg 93 procent te kampen met facturen die te laat betaald werden. Maar liefst 63 procent van de ondernemers kreeg te maken met facturen die zelfs helemaal niet betaald werden.

Verzekeren tegen wanbetaling
Hoewel niet nagekomen betalingsafspraken een groot probleem vormen voor ondernemers, doen zij nog te weinig om dit soort situaties te voorkomen. Micha Smit van Yuki.nl licht toe: "Ondernemers doen er bijvoorbeeld goed aan de kredietwaardigheid van hun klanten na te gaan. Daarnaast is het verstandig om u als ondernemer te verzekeren tegen schade die kan ontstaan doordat klanten hun betalingsverplichting niet nakomen." Uit de cijfers van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat nog niet eens een derde van de ondernemers de kredietwaardigheid van een klant nagaat en nog geen een op de tien ondernemers is hiervoor verzekerd.

Meer wanbetaling tijdens zomer
Gedurende de zomer komt wanbetaling meer voor. Voor veel bedrijven is dit een rustige periode, waarin er weinig opdrachten zijn en dus ook minder omzet. Dat maakt dat het voor veel bedrijven in de zomermaanden lastiger is om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen. In periodes waarin meer opdrachten worden uitgevoerd en er meer omzet is, laat de betaling van facturen vaak minder lang op zich wachten.

Kleine versus grote bedrijven
Kleinere bedrijven komen hun betalingsverplichtingen eerder na dan grote bedrijven. Vaak zijn grotere bedrijven in de positie om langere betalingstermijnen af te dwingen. Bovendien hebben zij de periode waarmee zij wachten tot het uitvoeren van een betaling sinds 2005 met vier  procent verlengd. Kleine bedrijven daarentegen hebben deze periode juist verkort met acht procent en zijn wat betreft betaling van facturen dus betrouwbaarder voor ondernemers.

Gemeenten
Naast de grote en kleine bedrijven, zijn er veel gemeenten die hun betalingsverplichtingen niet op tijd nakomen. Maar liefst 57 procent van de gemeenten voldoet niet aan de overheidsdoelstelling om 90 procent van de facturen binnen de termijn van 30 dagen te betalen. Ook hier geldt weer dat grotere gemeenten minder vaak aan de norm voldoen dan kleinere gemeenten.

Tips
Al met al is de conclusie dat er behoorlijk wat oorzaken zijn waardoor facturen te laat betaald worden. Juist daarom is het belangrijk om er als ondernemer alles aan te doen om dergelijke problemen te voorkomen, of op zijn minst de kans erop te minimaliseren. Micha Smit van Yuki.nl adviseert ondernemers dan ook om maatregelen te treffen:

- Wanneer u werkt met automatische incasso voorkomt u fouten en heeft u bovendien de betalingen door klanten zelf meer in de hand.

- Bewaak openstaande debiteuren. Met veel online boekhoudpakketten kunt u automatische gewaarschuwd worden bij betalingen die te lang openstaan.

- Wanneer de betalingstermijn van uw factuur is verlopen, stuur dan direct een betalingsherinnering. Er achteraan blijven zitten is toch vaak het beste om een snelle betaling te stimuleren. Vaak kan het versturen van herinneringen ook automatisch (digitaal). Het beste kunt u ook de klant bellen, direct na het versturen van een herinnering.

- Maak facturen op in de huisstijl van uw bedrijf en vermeld duidelijk het totaalbedrag van de factuur, zodat daar geen verwarring over kan ontstaan.

- Veel ondernemers verzoeken op hun facturen om het openstaande bedrag binnen veertien dagen te voldoen. Het is echter verstandig om de exacte vervaldatum van de factuur te vermelden, om onduidelijkheid over de uiterste betaaldatum te voorkomen.

- Indien mogelijk, kunt u beter factureren buiten de zomerperiode om, wanneer bedrijven meer opdrachten en dus meer omzet draaien. Uw klant heeft dan op het moment van facturatie meer financiële middelen om aan de betalingsverplichting te voldoen.

-Verstuur facturen altijd zo snel mogelijk. Elke dag die u wacht met het versturen van een factuur betekent een dag langer wachten op de betaling ervan.

-Het is altijd aan te raden om bij het uitvoeren van de betaling uw klant zo veel mogelijk werk uit handen te nemen. Dat kunt u bijvoorbeeld doen door een acceptgiro toe te voegen, maar bijvoorbeeld ook een iDeal link, zodat de betaling direct online kan worden voldaan.

- Tot slot doet u er goed aan om duidelijke afspraken te maken en deze zelf ook na te komen. Uw geleverde prestatie moet voldoen aan de gemaakte afspraken en uw facturen moeten kloppen. Daarmee voorkomt u onduidelijkheden die het proces vertragen.

Voor een infographic over dit onderwerp, klik hier.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Wat is een AOV en voor wie is het?
Onder een AOV verstaat men een arbeidsongeschiktheidsverzekering
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken