Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 juli 2014
 

Bouwmarkten en webshops concurrent voor bouwgroothandels

 
 

ZZP’ers in de bouw zijn conservatief, maar de relatie met hun groothandel staat wel degelijk onder druk door toenemende invloed van de bouwmarkten.

Dit blijkt uit het rapport Bouwmaterialenhandel: de opkomst van omnichannel van ABN AMRO, waarin wordt gekeken naar het aankoop-, bestel- en oriëntatiegedrag van ZZP’ers in de bouwsector. Uit het onderzoek van Bouwkennis in opdracht van ABN AMRO blijkt dat ZZP’ers weliswaar trouw zijn aan hun leverancier, maar dat die trouw tanend is. Zo bieden ook bouwmarkten toenemende professionaliteit en ‘gezelligheid’ en webshops gemak. De groothandel zou er goed aan doen te investeren in een omnichannelstrategie om ZZP’ers aan zich te binden.

Groot potentieel online verkoop bouwmaterialen
Op dit moment wordt circa de helft van de bouwmaterialen op locatie bezorgd na bestelling via internet (dertien procent) of via de telefoon (36 procent). Koplopers in online bestellen zijn de installateurs, die bijna 40 procent via webshops bestellen, terwijl stukadoors en schilders dat slechts met twee a drie procent van hun bestellingen doen. De fax, voorheen het favoriete bestelkanaal, is vrijwel uit de bouw verdwenen. Het aandeel online bestellingen is maar langzaam gestegen in de afgelopen jaren. Maar het potentieel van webshops is in deze sector groot aangezien bijna de helft van alle bouwmaterialen niet wordt gekocht na een fysiek bezoek aan een groothandel of bouwmarkt.
 
Verschuiving rol groothandel naar bouwmarkt
Als ZZP’ers en kleine klusbedrijven toch besluiten zelf naar de winkel te gaan, was dat voorheen voornamelijk naar de groothandel, waarmee ze een vaste relatie hadden. De rol van de groothandel wordt echter meer en meer ingevuld door bouwmarkten en nieuwkomers in de online retail. Niet alleen bieden deze tegenwoordig steeds vaker professionele bouwmaterialen en –gereedschappen, maar ook beleving en klusadvies. Uit de Bouwkennis ZZP & Klus Monitor 2014 blijkt dat 29 procent van de ondervraagden ‘gezelligheid’ als belangrijkste reden noemen om een winkel te bezoeken. Daarnaast geeft een kwart aan het prettig te vinden om producten te kunnen zien voor ze die kopen. En achttien procent vindt zelf afhalen van een product sneller.
 
Kansen creëren met omnichannelstrategie
Sector Banker Bouw van ABN AMRO, Annemijn Fokkelman, ziet dat groothandels in bouwmaterialen in toenemende mate worden geconfronteerd met concurrentie van de bouwmarkten en nieuwkomers in de online retail. Zo bieden bouwmarkten, net als groothandels, speciale concepten voor professionals aan met ruimere openingstijden, speciale drive in afhaalbalies en klantenkaarten voor professionele zelfstandigen in de bouw. "De groothandel zou er goed aan zou doen te streven naar een omnichannelstrategie. Er liggen kansen voor de bouwmaterialenhandel die er in slaagt een goede mix van online en offline aankoopplaatsen en contactmomenten aan te bieden. Consumenten raken er namelijk steeds meer aan gewend om zelf te kunnen kiezen waar, wanneer en hoe zij producten bestellen. Die ervaring nemen ze mee naar de werkvloer. Wat dat betreft kunnen groothandels leren van de bouwmarkten en nieuwkomers in de online retail die voorlopen als het aankomt op investeringen in de fysieke en online winkelervaring." 
 
Het volledige sectorrapport ‘Bouwmaterialen’ is hier te downloaden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken