Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 juni 2014
 

Vrij gekozen arbeidsvoorwaarden drukken personeelskosten

 
 

Werkgevers kunnen aanzienlijk besparen op hun personeelskosten door werknemers zelf secundaire arbeidsvoorwaarden te laten kiezen. Werkgevers zijn echter terughoudend om dergelijke keuzeprogramma’s te implementeren, doordat ze de kosten te hoog inschatten.

Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Mercer Marsh Benefits. 60 procent van de West-Europese bedrijven laat werknemers tot op zekere hoogte arbeidsvoorwaarden kiezen. Van de zeventien landen waar het onderzoek werd uitgevoerd, zijn keuzeprogramma’s met name populair in Spanje (84 procent van de werkgevers), Groot Brittannië (74 procent) en Polen (67 procent). Hoe groter het bedrijf, hoe vaker werknemers hun secundaire arbeidsvoorwaarden kunnen kiezen. 73 procent van de bedrijven met meer dan 5.000 werknemers doet dat, tegenover 37 procent bij kleinere bedrijven (<250 werknemers).

Rol van de overheid
Peter Abelskamp, consultant bij Mercer Marsh Benefits: "De mate waarin bedrijven keuzes bieden in arbeidsvoorwaarden hangt sterk samen met de rol die de overheid zich aanmeet. In landen met een goed ontwikkeld vangnet nemen bedrijven minder initiatief op dit gebied. Totdat de arbeidsmarkt krapper wordt - dan moeten ze zich aan de voordeur onderscheiden van de concurrentie. En aan de achterdeur wordt talentbehoud belangrijker. Dat verklaart dat bij Nederlandse bedrijven de afgelopen jaren pas grote ontwikkelingen op dit gebied zijn geweest. De overheid trekt zich terug en de beroepsbevolking vergrijst."

Gesubsidieerde kinderopvang overal populair, behalve in Nederland
Gesubsidieerde kinderopvang en buitenschoolse opvang wordt veruit het vaakst aangeboden als vrijekeuzearbeidsvoorwaarde. Behalve in Nederland. Waar 64 procent van de Britse en 59 procent van de Spaanse werkgevers gesponsorde kinderopvang als keuzemogelijkheid aanbiedt, is dat in Nederland slechts 5 procent. Abelskamp: "We verwachten dat gesponsorde kinderopvang ook in Nederland vaker zal worden aangeboden. Kinderopvang is veel duurder geworden, en fiscale voordelen worden beknot. Kinderopvang begint te tellen als incentive."

Nederlandse bedrijven willen iedereen tevreden houden
Van de Nederlandse bedrijven die werknemers flexibele arbeidsvoorwaarden bieden, doet 70 procent dat om aan te sluiten bij behoeften en waarden van een divers personeelsbestand; veel vaker dan in de ons omringende landen. 72 procent van de ondervraagden doet het omdat vrije keuze goed bijdraagt aan de personeelsdoelstellingen van hun bedrijf. 56 procent gebruikt programma’s om zich te onderscheiden van concurrerende werkgevers. 55 procent ziet de betrokkenheid van werknemers meetbaar toenemen. 54 procent hoopt er talent meer vast te houden. 40 procent hoopt op deze manier gebruik te maken van lokale belastingvoordelen.

Kosten en rompslomp
82 procent van de werkgevers in Europa, het Midden Oosten en Afrika noemt de verwachte kosten van een employee choice-programma als belangrijkste reden om hier niet aan te beginnen. Dat is echter ongegrond. 43 procent van de bedrijven stelt geld te besparen, en 23 procent constateert in ieder geval niet duurder uit te zijn. Vrijekeuzeprogramma’s worden bovendien door werknemers goed ontvangen: 76 procent is positief. Naast de hoge ingeschatte kosten, vrezen bedrijven ook administratieve rompslomp (81 procent).
Abelskamp: "Er is een mismatch tussen de verwachte kosten en opbrengsten van keuzeprogramma’s. En hoewel de meerderheid van de werkgevers zegt niet duurder uit te zijn, wilt u natuurlijk voorkomen dat je als bedrijf in die andere groep zit. Ook al zijn medewerkers bijna altijd enthousiast. Het loont om een kostenbatenanalyse te doen van huidige HR-beleid. Om te controleren of u als bedrijf besparingen misloopt."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken