Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 juni 2014
 

Vijf zaken die MKB’ers moeten weten over social media

 
 

LinkedIn is het meest gebruikte social media-platform onder ondernemers. Daarnaast is het zakelijk gebruik van Facebook, Twitter en Google+ het afgelopen jaar enorm toegenomen. Door het toenemende social media-gebruik komen bedrijven dichter bij elkaar en bij hun klanten te staan.

Er is echter wel een keerzijde aan het gebruik van sociale media in het bedrijfsleven. Wanneer medewerkers social media gebruiken tijdens werktijd voor het bedrijf, is de verleiding natuurlijk ook groot dat zij dit gebruiken voor privézaken.
Ondernemers dienen bewust om te gaan met social media. Social media gebruik door medewerkers biedt bedrijven kansen, maar ook bedreigingen. Door hier zorgvuldig mee om te gaan en duidelijke beleidsrelegels op te stellen, kan veel leed bespaard blijven. GFI Software zet vijf zaken op een rij waarvan ondernemers zich bewust moeten zijn:

1. Productiviteitsverlies
Ongelimiteerde toegang tot social media biedt vele voordelen voor het bedrijfsleven. Medewerkers kunnen direct contact leggen met klanten, zien waar de concurrentie mee bezig is en zijn altijd op de hoogte van de laatste actualiteiten. Er is echter ook een keerzijde, want social media-gebruik kan veel kostbare tijd in beslag nemen. Uit een recent onderzoek, in opdracht van GFI Software, blijkt dat een op de drie medewerkers social media tijdens werktijd gebruikt. Ook voor privédoeleinden. Eén op de vijf werknemers geeft toe dat dit een negatief effect heeft op de productiviteit. MKB’ers dienen er daarom op toe te zien dat de productiviteit niet onder druk komt te staan door social media-gebruik.
 
2. Impact op werkrelatie
Zodra een collega van een andere collega ziet dat hij of zij op Facebook zit te kijken in plaats van zijn werk te doen, kan dit de moraal negatief beïnvloeden. Met een goed beleid komen bedrijven echter al een heel eind. Door bijvoorbeeld afspraken te maken over de maximale tijdsduur die medewerkers op social media mogen besteden, kan de werkrelatie worden beschermd.   
 
3. Privacy- en concurrentiegevoelige informatie
Een medewerker stuurt een tweet uit over een geplande overname of laat zich via Facebook negatief uit over een klant. Dergelijke taferelen kunnen een onderneming ernstig schaden. Medewerkers zijn vrij om hun persoonlijke social media-accounts te gebruiken zoals zij dat willen, maar het is van belang om hen bewust te maken van de consequenties voor het bedrijf wanneer zij vertrouwelijke informatie openbaar maken.
 
4. Schade door malware
Malware is een constante bedreiging voor bedrijven. Hierbij kan gedacht worden aan met malware geïnfecteerde downloads, het delen van gecomprimeerde bestanden of links die gebruikers naar phishing sites leiden. Internet filtering-software kan hierbij ondersteuning bieden. Dergelijke software kan downloads en sites scannen, zodat malware het bedrijf niet binnen kan dringen en cruciale bedrijfsdata niet verloren gaat.
 
5. Schenden van auteursrechten
Delen is een belangrijk onderdeel van social media-gebruik. Het delen van nieuws, standpunten en meningen kunnen helpen om de bedrijfsvisie te communiceren naar de buitenwereld. Hierbij moet wel gezorgd worden dat auteursrechten niet worden geschonden. Gebeurt dit wel, dan loopt het bedrijf risico’s op boetes en schadeclaims. Duidelijke gebruiksregels zijn daarom essentieel.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Een bedrijfspand verhuren: hier dient u allemaal rekening mee te houden
Naast het feit dat het verhuren van een bedrijfspand lucratief kan zijn, zit je ook aan een aantal regeltjes vast waar aan gehouden dient te worden.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Creditcard kosten
Een creditcard is voor heel veel mensen onmisbaar. Het brengt een zeker comfort met zich mee waar veel mensen die reizen of online aankopen doen aan gewend zijn geraakt
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken