Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Ondernemend Nederland zeer innovatief

11 juni 2014 - 60 procent van de ondernemers heeft het afgelopen jaar een nieuw of in belangrijke mate verbeterd product of nieuwe dienst geïntroduceerd. Twee derde geeft ook aan dit jaar met innovaties te komen.

Daarmee bewijst het Nederlandse MKB zeer innovatief te zijn. Dit is één van de belangrijkste resultaten uit de zesde editie van de MKB Marktmonitor van Unique en TNO. In februari en maart van dit jaar zijn ruim 1.500 ondernemers ondervraagd over de bedrijfseconomische ontwikkelingen en het innovatief vermogen van hun bedrijf.

Optimisme in 2014
Bijna 60 procent van het MKB verwacht te groeien qua omzet in 2014. Slechts tien procent verwacht voor dit jaar een krimp. Daarnaast vinden ondernemers dat hun bedrijf structureel moet veranderen om met de tijd mee te gaan (45 procent is het eens met deze stelling). De belangrijkste maatregelen die zij zowel in 2013 als in 2014 nemen voor een optimaal bedrijfsresultaat zijn nieuwe producten/ diensten ontwikkelen en nieuwe markten aanboren. Deze laatste maatregel is nieuw in de top drie ten opzichte van vorig jaar.

Tegenvallend 2013
2013 is wat betreft omzet minder positief geëindigd dan verwacht. Toen dacht de helft van het MKB te gaan groeien. Uiteindelijk heeft slechts 39 procent deze groei ook daadwerkelijk gerealiseerd. Vijftien procent verwachtte in 2013 te krimpen. Dit percentage is uitgekomen op 31 procent. Uit de resultaten blijkt verder dat tien procent van het MKB een omzetgroei van meer dan tien procent realiseerde in 2013.

Innovatief MKB
Tenslotte is het innovatievermogen van ondernemers verder onder de loep genomen. Ruim 40 procent kiest de behoefte van de klant als belangrijkste reden om te innoveren. Bijna 40 procent van de MKB’ers besteedt per jaar tussen de 25.000 en 100.000 euro aan innovatie. Een derde besteedt minder dan 25.000 euro en een kwart meer dan een ton. Daarnaast ziet 42 procent het bundelen van krachten met collega-ondernemers als belangrijkste innovatietrend.
Raymond Puts over de lancering van de MKB Marktmonitor 2014: "Nederland staat bekend om zijn innovatieve vermogen en dit onderzoek bewijst maar weer dat ook het MKB hier sterk in is. Ik vind het goed om te zien dat ondernemers tijd en ruimte vinden om te doen waar ze goed in zijn: ondernemen. Toch is er denk ik nog veel verborgen potentieel binnen het MKB. Met de positieve vooruitzichten wat betreft omzet en groei, verwacht ik dat er komend jaar nog meer van dit potentieel boven komt drijven."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.