Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 juni 2014
 

Tafelaankleding bepalend voor uitstraling horecagelegenheid

 
 

Het belang van goede tafelaankleding wordt in de Nederlandse horeca onderschat. Volgens maar liefst 91 procent van de bezoekers is een goed gedekte tafel een essentieel onderdeel van het visitekaartje van een zaak.

Opvallend: een tafellaken en servetten worden op grotere waarde geschat dan een zout- en pepervaatje op tafel.En omgekeerd leveren slechte voorzieningen veel ergernis op. Een stinkende asbak, vieze tafellakens en smoezelige servetten zijn sfeerbedervers tijdens een avondje uit. Dit en meer blijkt uit onderzoek van Tork. Kansen voor de sector: verfris het etablissement door te variëren met (seizoens)kleuren en gebruik tafeldekking als communicatietool.

Tafelaankleding onderdeel van uitstraling
Meer dan 70 procent van de Nederlanders geeft aan dat servet en tafelkleed de belangrijkste onderdelen zijn van tafelaankleding in een horecazaak. Andere musthaves op tafel onder meer kaarsen (45 procent), bloemen (34 procent), placemats (31 procent) en onderzetters of bierviltjes (29 procent). Ook de kwaliteit is belangrijk. Opvallend is dat zachte, luxe papieren servetten met de uitstraling van linnen door gasten net zo gewaardeerd worden als textiele servetten. "In Nederlandse horeca wordt veel aandacht besteed aan de bediening, de gerechten en naleving van de hygiëne. Tafelaankleding wordt hierbij wel eens vergeten, maar beïnvloedt onmiskenbaar de positieve beoordeling van een zaak," aldus Sonja van der Linden, Product & Segment Manager Table Top en Hospitality bij Tork.

Trends en communicatiemiddelen voor op tafel
Restauranteigenaren kunnen op verschillende manieren creatief omgaan met tafelaankleding. "Kleuren en ontwerp spelen een cruciale rol bij de ervaring van gasten. Momenteel is grafisch design erg in de mode, de strepen blijven een must in de tafeldecoratie en in tafelkleden," aldus Mathilde Herichon, account director bij trend- en designbureau Peclers Paris. Voor het out-of home-segment zijn er andere manieren waar ondernemers mee kunnen experimenteren. Meer dan 42 procent van de ondervraagden geven aan de marketinguitingen op tafelaankleding op te merken. Met name op placemats (50 procent), onderzetters (44 procent), bestekzakjes (twintig procent) en servethouders (zeventien procent) worden deze uitingen gelezen. Een op de vijf geeft tevens aan op basis van deze uitingen in te gaan op het aanbod of de gegeven informatie.

Verschillen per horecatype
Wat belangrijk gevonden wordt aan tafelaankleding verschilt per type horecagelegenheid. Binnen fastfoodketens en bedrijfskantines staan schone tafelaankleding (95 procent) en gebruiksgemak (83 procent) bij de gasten hoog in het vaandel. Bij restaurants met bediening is de bezoeker op zoek naar kwaliteit (87 procent) en een aantrekkelijk design en kleurgebruik (82 procent) op tafel.

Over het onderzoek
Het onderzoek naar de mening van Nederlanders over tafeldekking in horecagelegenheden is uitgevoerd door onderzoeksbureau Panelwizard, in opdracht van Tork. Aan het onderzoek namen 1.000 respondenten deel van zestien jaar en ouder. Hierbij is rekening gehouden met een reële spreiding in geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie en opleidingsniveau.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken