Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
31 december 2010
 

Hebt u het in zich om (multi)miljonair te worden?

 
 

U droomt van luxe jachten en ziet uzelf al zwemmen in het geld, maar hebt u het ook echt in u om miljonair te worden? Psychologe Debra Condren stelde een lijst van tien vragen op die u zich eens zou kunnen stellen voor u dat miljoenenjacht bestelt.

Bent u bereid de benodigde inspanningen te leveren, en - nog belangrijker – bent u bereid de prijs te betalen die bij het miljonairschap hoort?

1. Waarom wilt u eigenlijk groeien?
Het is essentieel uw lange termijn doelen te kennen voor u zich aan ambitieuze groeistrategieen waagt. Is het de bedoeling om uw bedrijf over een paar jaar te verkopen? Prima. Wilt u gewoonweg de concurrentie verslaan? Ook goed. Wilt u met name in alle rust aan uw product werken en intereseert de winst u niet zoveel? Prima, maar blijf dan vooral klein. 

2. Houdt u van risico’s nemen?
(Multi)miljonairs zijn bijna allemaal gek op risico’s. Voor de meeste mensen is het al een enorme stap om voor zichzelf te beginnen, laat staan om een zakenimperium op te bouwen. Hoe groter de zaak, hoe groter de risico’s. Potentiële multimiljonairs beschikken over dermate veel zelfvertrouwen dat het grenst aan arrogantie en die hun angsten en zorgen overtreft. Nog een uitdaging: staat u sterk genoeg in uw schoenen om dat verleidelijk overnamebod te weigeren en zelf dat miljoen te verdienen? 

3. Kunt u verder kijken dan uw neus lang is?
Een zakenimperium opbouwen behelst meer dan doelen stellen en strategieën implementeren. Supersterren als Bill Gates zijn ware visionairs. Selfmade miljonairs domineren hun branche niet, ze transformeren hem en bouwen geheel nieuwe. Daarvoor is meer nodig dan moed, intelligentie en geluk; daarvoor is een bijna goddelijke visie nodig. Dit soort mensen werken niet binnen de grenzen van de huidige markten maar zien mogelijkheden die niemand anders ziet. 

4. Houdt u van onafhankelijkheid?
De meeste ondernemers zullen deze vraag met ‘ja’ beantwoorden, daarom zijn ze immers voor zichzelf begonnen. In het begin bent u inderdaad onafhankelijk: u kunt doen wat u wilt wanneer u dat wilt. Maar als uw zaak groter wordt, verandert dat snel. U krijgt steeds meer verplichtingen en verantwoordelijkheden en krijgt te maken met investeerders en bestuursleden die tevreden moeten worden gehouden. 

5. Bent u vooral creatief of eerder procesgericht?
Veel ondernemers beginnen hun bedrijf op basis van een creatief idee. Ze zien een niche, een geheel nieuwe markt misschien wel. Maar teveel creativiteit en fantasie is niet handig als het tijd is om de processen te implementeren die noodzakelijk zijn om te groeien. 

6. Bent u bereid moeilijke beslissingen te nemen ten behoeve van uw onderneming?
Uw zus en beste vriend hebben u prima geholpen bij het opzetten van uw zaak, maar in een later stadium zijn ze misschien minder nuttig. Kunt u het niet over uw hart verkrijgen hen te ontslaan, blijf dan klein. 

7. Houdt u van spreken in het openbaar?
Elke bedrijf heeft een gezicht nodig. Ondernemers die kicken op openbare optredens – wekelijkse vergaderingen, aandeelhouderssessies, televisie-interviews – hebben het een stuk makkelijker dan degenen die liever op de achtergrond blijven. Is spreken in het openbaar niet uw sterkste kant maar wilt u toch groeien? Neem dan iemand in dienst die deze taak van u over kan nemen. 

8. Krijgt u mensen op één lijn?
Hoe groter uw onderneming, hoe meer input u van anderen nodig hebt. Dat houdt in dat u bereid moet zijn tot het bedenken en sluiten van compromissen en mensen moet kunnen motiveren om samen aan dat ene doel te werken. Kunt of wilt u dat niet, blijf dan liever klein. 

9. Doen uw medewerkers wat u wilt?
Iedereen kan medewerkers ontslaan, maar er is meer voor nodig om aan het hoofd van een groeiende onderneming te staan. U moet een bepaalde mate van respect afdwingen. Soms moet u op uw strepen gaan staan en soms gaat dat ten koste van enige vriendschappelijkheid. Bent u hiertoe niet bereid? Laat dat groeien dan maar zitten. 

10. Kunt u delegeren?
Hoe groter uw onderneming, hoe minder tijd u hebt om met uw werknemers te praten. U kunt niet overal tegelijk zijn en zult taken over moeten dragen. Wie wil groeien, moet leren loslaten.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken