Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 april 2014
 

Challengers presteren het best en werken het beste samen

 
 

Bedrijven die vernieuwend zijn en daarbij een ambitieuze groeidoelstelling hebben, zogenaamde ‘challengers’, presteren beter en werken het beste samen met andere bedrijven. Ze zijn de topbedrijven onder de topsectorbedrijven.

Dit blijkt uit onderzoek van Panteia onder bijna tweeduizend Nederlandse topsectorbedrijven. Van deze groep bedrijven valt ruim elf procent binnen de categorie challengers. Uit de studie blijkt dat challengers relatief het best presteren qua export- en omzetontwikkeling. Qua samenwerking scoren challengers op alle fronten het best, gevolgd door de innovatieve bedrijven die geen challenger zijn.

Merendeel challengers bezig met productontwikkeling en markintroductie
In het onderzoek zijn challengers gedefinieerd als bedrijven met een vernieuwend product of concept waarmee men een groot deel van de markt wil pakken, de concurrentie aangaat met de gevestigde orde, en die een groeiambitie hebben van 25 procent of meer in de komende drie jaar. Deze groep challengers is in dit onderzoek nader verdeeld in ‘aankomende challengers’ (circa 30 procent) met het challenging product in de ontwikkelingsfase, en in ‘opkomende challengers’ (circa 35 procent) die het product net op de markt hebben gebracht. De overige challengers zitten al in de groeifase en worden als ‘echte challengers’ bestempeld, wat niet wil zeggen dat zij niet bezig kunnen zijn met het ontwikkelen van een volgende product of marktintroductie. Het betekent wel dat het merendeel van de challengers nog niet in de groeifase zitten. De belangrijkste succesfactoren voor vernieuwende producten zijn het onderscheidende karakter van het product en de bewijsvoering dat het product werkt. Daarbij is een goede interne en externe samenwerking en de aanwezigheid van een ‘launching customer’ van grote waarde. Meer dan 90 procent van de challengers heeft in de afgelopen drie jaar nieuwe kennis, nieuwe producten, nieuwe diensten of nieuwe processen ontwikkeld. Bijna 70 procent werkt daarbij samen met andere partijen.

Strategische focus meest bepalend voor succes challengers
Volgens de challengers zelf zijn bedrijven succesvoller wanneer zij innovatief zijn, strategisch gefocust en creatief. Het is vooral de strategische focus die in de perceptie van challengers duidelijk belangrijker is dan in de perceptie van de overige topsectorbedrijven. Deze factor wordt dan ook als onderscheidende eigenschap gezien voor succesvolle bedrijven. Toch lopen ook challengers tegen knelpunten aan. Het aantal knelpunten bij vernieuwingsinspanningen ligt gemiddeld echter lager dan bij de overige bedrijven. Het belangrijkste knelpunt voor de challengers is de complexiteit van de nieuwe technologie en de eisen die daaraan worden gesteld. Ruim 40 procent noemt dit als knelpunt. Onvoldoende investeringskapitaal en onvoldoende financiële middelen in de ontwikkelingsfase vormen de daarop volgende knelpunten, op hun beurt gevolgd door de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. Uit de groep bedrijven met mislukte challenging producten blijkt dat de onbekendheid met de nieuwe markt en de afwezigheid van een launching customer de grootste struikelblokken zijn.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken