Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 april 2014
 

Kwekersrecht meest gebruikte beschermingsvorm agrarische sector

 
 

De agrarische sector blijkt voor de bescherming van intellectuele eigendommen vooral gebruik te maken van kwekersrechten. Het gaat jaarlijks om circa 1.400 aanvragen. Ook merkaanvragen (circa 500 per jaar) worden veel gedaan.

Naast kwekersrechten en merken zijn ook octrooien en modellen enkele beschermingsvormen van het intellectuele eigendom die door de agrarische sector worden gebruikt. De mate waarin deze verschillende beschermingsvormen worden ingezet heeft Panteia nu in beeld gebracht.

Hulp bij aanvraag intellectueel eigendom
In totaal zijn in Nederland in de periode 2008-2012 ruim 7.000 kwekersrechten aangevraagd door 452 bedrijven. De meeste kwekersrechtaanvragen betreffen groenten (44 procent), gevolgd door de sierteelt (34 procent) en de bollen (zeventien procent). De bomensector neemt de overige vijf procent van de aanvragen voor haar rekening. Van de bedrijven die veel kwekersrechten aanvragen, zijn de meeste actief op het terrein van groentezaden en veredeling. In de periode 2006-2010 is door agrarische bedrijven en instellingen in totaal 3.802 keer een octrooi, merk of model aangevraagd. Zowel in aanvragen als in aanvragende bedrijven maken de merken de grootste groep uit. Veel bedrijven schakelen intermediair in bij aanvraag van intellectueel eigendom. In totaal hebben 669 bedrijven in deze periode hulp ingeschakeld bij de aanvraag van hun merken en modellen (circa 81 procent van het totaal aantal merk en model aanvragende bedrijven). Het gaat hierbij in totaal om 1.705 aanvragen. Bij 63 procent van de merk- en modelaanvragen wordt dus een gespecialiseerde intermediair ingeschakeld.

Top tien aanvragende bedrijven
Op basis van het aantal octrooi-, merk- en modelaanvragen is een ranglijst opgesteld van bedrijven in de agrarische sector die de meeste aanvragen hebben gedaan in de periode 2006-2010. De kwekersrechtaanvragen zijn hierbij buiten beschouwing gelaten, omdat de registratieperiode (2008-2012) van deze aanvragen afwijkt van de andere drie beschermingsvormen. Boven aan de ranglijst staat Lely, die octrooi- en merkaanvragen heeft ingediend onder de namen Maasland en Forage Innovations. Holland Bolroy Markt (Holland Blumen Markt) is een kwekerij voor bloembollen en exporteert bloemen, planten, bollen en aanverwante producten en heeft in de periode 2006-2010 alleen merkaanvragen ingediend. Dit is goed voor de tweede plaats in de top tien. Interplant  Roses en Jan Spek Rozen zijn beide familiebedrijven die actief zijn in de rozenveredeling en hebben hun klassering op plaats drie en vier te danken aan de gedane merkaanvragen. Op de vijfde plaats staat De Ruiter, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de ‘veredeling, productie en verkoop van hybride zaden voor de teelt van tomaat,  paprika, komkommer, aubergine en meloen in kassen’. Naast de tiende plaats in de top tien kwekersrechtaanvragen in de periode 2008-2012, hebben zij de vijfde plaats in deze ranglijst te danken aan hun 62 merkaanvragen in de periode 2006-2010. Ook The Greenery, Anthura, Rijnplant en Schoneveld Twello deden voornamelijk of alleen maar merkaanvragen. Rijk Zwaan deed in de periode 2006-2010 33 octrooiaanvragen en zeven merkaanvragen, maar behoort daarnaast vooral tot de top van de kwekersrecht aanvragende bedrijven.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken