Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Bent u online vindbaar?

3 april 2014 - Ondernemers in het MKB benutten de mogelijkheden om online vindbaar te zijn nog veel te weinig. 25 procent van de websites van MKB’ers is ouder dan vijf jaar en 57 procent is niet geoptimaliseerd voor zoekmachines of mobiele applicaties.

Met als gevolg dat deze sites slecht vindbaar zijn. Dat blijkt uit de tweede editie van de MKB Online Monitor, het halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van DTG

Nieuwe website
Uit de MKB Online Monitor bleek in juli 2013 dat  37 procent van het MKB binnen twee jaar wilde investeren in een nieuwe website. Deze trend zet door: "Niet alleen zien wij dat de vervangingsvraag voor websites nog steeds hoog is en groeit (47 procent). We zien ook een duidelijke verschuiving naar een professionelere aanpak," aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. Van de ondernemers die de intentie hebben hun website te vervangen, geeft 38 procent aan de website uit te besteden aan een commerciële partij. "Daarnaast zien we dat minder ondernemers ‘het neefje of een kennis’ vraagt om hun site te bouwen. Dat is nu nog maar achttien procent en uit de MKB Online Monitor blijkt dat dit verder zal dalen naar elf procent in de komende twee jaar. Er ligt hier voor ons dus een mooie kans," vervolgt Hoekstra.

Online bedrijfsprofielen vaak onvolledig
Uit de MKB Online Monitor blijkt ook dat ondernemers nog weinig actief zijn met bedrijfsprofielen op verschillende bedrijvensites zoals detelefoongids.nl, LinkedIn en Facebook. Het gevolg is dat MKB’ers via deze platformen nog onvoldoende online zichtbaar zijn of dat er een divers beeld van een MKB-bedrijf ontstaat. Zo wordt bijvoorbeeld de dienstverlening op de ene website wel uitvoerig beschreven terwijl deze op een andere website onderbelicht is.
Hoekstra: "Ondernemers zoeken advies en ondersteuning als het gaat om online vindbaarheid. Zij vinden het lastig een keuze te maken uit de verschillende platformen waarop ze gevonden kunnen worden door nieuwe klanten. Google Places wordt bijvoorbeeld nog maar door zeven procent van de ondernemers actief ingezet om online gevonden te worden. Terwijl bijna de helft (48 procent) van de Nederlanders via Google naar bedrijfsinformatie zoekt."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.