Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 september 2010
 

Nationale week van de sociale innovatie

 
 

In economisch zware tijden hebben bedrijven die investeren in sociale innovatie een betere kans om hun concurrentiepositie te versterken. Steeds meer bedrijven lijken zich dit te beseffen en investeren in vernieuwingen op het gebied van organisatie en arbeid, oftewel sociale innovatie.

Dit concludeert Prof. Henk Volberda uit de jaarlijkse Concurrentie- en Innovatiemonitor. In de periode 23 september tot en met 5 oktober vinden door het gehele land initiatieven op het gebied van sociale innovatie plaats onder de titel 'Nationale week van de sociale innovatie'. 

Steeds meer initiatieven
Het aantal initiatieven op het gebied van sociale innovatie groeit en organisaties werken hierin steeds vaker samen op regionaal niveau. Eind september resulteert deze samenwerking in de Nationale week van de sociale innovatie met een keur aan activiteiten rondom slimmer werken en het verhogen van het innovatievermogen in bedrijven. Regionale activiteiten richten zich voornamelijk op MKB-bedrijven. De landelijke activiteiten richten zich op innovatiemanagers, HRM-managers en beleidsmakers.

Agenda
23 september Jaarconferentie Mijn Bedrijf 2.0. Boek winst met slimmer werken (Utrecht)
24 september Menselijkheid boven bureaucratie, congres Buurtzorg Nederland (Bussum)
28 september Start Leergang sociale innovatie NCSI (Utrecht)
28 september Sociale innovatie in de regio Brainport (Eindhoven)
30 september Inspiratiemiddag Sociale innovatie: beleef dat het werkt! (Stenden
kenniscentrum Sociale Innovatie Leeuwarden)
30 september Start Transnationaal seminar Sociale Innovatie NCSI en ministerie van
Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Maastricht)
5 oktober Congres 'Innoveer uw HR. Slimmer werken: nu en in de toekomst' van de
Gids voor Personeelsmanagement (Zeist) 

Initiatiefnemers

De week van de sociale innovatie is een initiatief van Mijn Bedrijf 2.0, Stenden Kenniscentrum Sociale Innovatie, Brainport Development, Kamer van Koophandel Brabant, Syntens Eindhoven en het Nederlands Centrum voor Sociale Innovatie (NCSI). 

NCSI

Het NCSI bevordert en initieert innovaties op het terrein van management, organisatie en arbeid in bedrijven, organisaties en instellingen. Het NCSI wil bijdragen aan de verhoging van de arbeidsproductiviteit, betere benutting van talent binnen organisaties en meer werkplezier.

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
ab h. bouvy  |   | 
16-12-2010
 | 
09:15 uur
welke organisatie heeft belangstelling voor het door mij uitgedachte SUNOS-organisatiemodel. Een model voor sociale innovatie waarbij duidelijk wordt welke plaats ''zaken'' als creativiteit, werksfeer, flexibiliteit en talent in een organisatie innemen.Toepassing van dit model zal leiden tot meer betrokkenheid, minder ziekteverzuim en slimmere organisaties.Het heeft een groot nadeel: het is zo eenvoudig dat bijna iedereen het kan begrijpen. Bij de universiteit vonden ze het dan ook maar niks!
Anne  |   | 
1-01-2011
 | 
22:13 uur
Is het probleem misschien dat de gehanteerde begrippen in het SUNOS-model niet 'meetbaar' zijn?
ab h. bouvy  |   | 
2-01-2011
 | 
09:05 uur
Nee, dat was niet het probleem. In tegendeel zelfs. Het was opvallend dat uit reacties vanuit een technische achtergrond veel meer waardering en begrip was voor deze poging om de zaken op een rijtje te krijgen. Het probleem was de gebruikte
'Jip en Janneke' taal waardoor academici en journalisten niet wisten wat ze er mee aan moesten. De reden waarom het SUNOS-model geen kans heeft gekregen ligt dan ook o.a. aan de organisatie van het wetenschappelijk onderwijs. De 'waanwijsheid' welke hiervan het gevolg is , verhindert dat werkerlijk goede ideeen een kans krijgen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken