Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 februari 2014
 

Co-working: Alle voordelen op een rijtje

 
 

Vandaag de dag is co-working  een veelbesproken thema onder starters en ondernemers. Voor een paar euro’s per dag kan men een werkplek huren.

Zelfstandig als ondernemer starten brengt de noodzaak met zich mee  om kosten te besparen. Daarom zoeken steeds meer telewerkers en ondernemers die pas begonnen zijn naar zogenaamde co-workingruimte. Vooral gedurende de eerste maanden is dit een voortreffelijke manier om kosteneffectief te werken. Het maakt niet uit of de werkplek voor een paar dagen, maanden of voor een jaar gehuurd moet worden, co-working  biedt flexibele huurcontracten die aan de individuele behoeftes aangepast kunnen worden. Daarom is co-working zo populair onder starters en creatieve koppen, de flexibiliteit van de werkplek is even groot als die van de eigen werktijd.

Ontstaan van co-workingplekken 
Maar hoe zijn co-workingplekken eigenlijk ontstaan?  Een vraag die gemakkelijk beantwoord kan worden. In grote steden is huren erg duur. Het is dus vrij logisch dat verschillende telewerkers zich bij elkaar aansluiten om gezamenlijk vaste kosten zoals de huurprijs van een centraal gelegen werkplek te kunnen delen. Dit gebeurt veel onder startende advocaten, ontwerpers, kunstenaars en makelaars. De daaruit voortvloeiende gemeenschappelijke werkplek is meer dan alleen kostenbesparing: het is de levensstijl van een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt. In de tussentijd is dit model zover ontwikkeld dat de beste adressen in de belangrijkste steden voor deze flexibele werkgemeenschappen ter beschikking staan.
 
Niet alleen voor de creatieve branche
Architecten, vertalers en advocaten zijn er vaak te vinden. Co-working is juist succesvol door de verschillende achtergronden die de huurders van deze ruimtes hebben. Ze gebruiken allemaal de gemeenschappelijke keuken en de business lounge en op deze manier kunnen er interessante contacten ontstaan, die heel vaak collectieve projecten tot gevolg hebben. Het aantal samenwerkingsverbanden tussen verschillende beroepsgroepen groeit nergens anders zo goed als op co-workingplekken.
 
Hoe vindt u de passende co-workinggemeenschap?

Co-working functioneert eigenlijk zoals een normale woongemeenschap. Als u hier uw werkleven wilt doorbrengen moet u zich  ervan bewust zijn dat er naast de vele voordelen natuurlijk ook een paar stoorfactoren zijn. Al voor de start moet men een paar factoren niet uit het oog verliezen. Geïnteresseerden moeten eerst het kantoor goed bekijken alvorens de beslissing te nemen om in deze speciale ruimte te gaan werken. Bij dit eerste bezoek moet goed gelet worden op de afstand tussen de verschillende co-workers, de lichtinval, de luidruchtigheid en de algemene sfeer die er heerst. Een andere belangrijke vraag is de duur van het huurcontract. Is het voor een overbruggingsperiode of zoekt men een langdurig huurcontract? Gelukkig zijn deze huurvoorwaarden altijd flexibel.

Voordelen van co-working 
Als de beslissing voor co-working eenmaal gevallen is, zijn de voordelen duidelijk: 
De kosten voor bijvoorbeeld huur, licht en verwarming worden door de gemeenschap gedeeld. Studies hebben bewezen dat collega’s die vaak een intensief contact met elkaar onderhouden  tien procent creatiever zijn dan mensen die alleen werken. Daarbij komt dat huurders uit verschillende branches en beroepsgroepen elkaar vaak aanvullen bij de opdrachten die ze individueel binnenhalen. Maar ook de flexibiliteit van de huurcontracten zijn een niet te onderschatten voordeel. Als men voor een co-workingplek in een business center kiest dan zijn er geen huurcontracten op jaarbasis nodig met de bijbehorende waarborgsommen en vaak ook provisies. Ook de onderhoudskosten zijn zeer laag omdat de aanbieders van co-workingruimte zelf de printers, de keukeninrichting en het sanitair  onderhouden.
De belangrijkste voordelen op een rij:
- Goed uitgeruste kantoren, strategisch gelegen, zijn niet langer onbetaalbaar.
- Flexibele huurcontracten en op korte termijn aan de behoefte aanpasbare werkplekken.
- De bestaande kantoorinrichting, inclusief secretariaat, business lounge en vergaderzaal,  kan naar behoefte gehuurd en gebruikt worden.
- Er heerst een creatievere sfeer dan bij thuiswerkers of in een geïsoleerd kantoor.
- Jonge ondernemers beginnen snel een compleet netwerk te ontwikkelen.
- De samenwerking met deskundigen uit verschillende branches levert vruchten op in de vorm van meer opdrachten.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken