Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 januari 2014
 

‘Webwinkels zetten big data niet goed in’

 
 

Online retailers zijn nog te weinig bedreven in het gebruik van big data om hun bedrijfsresultaten te verbeteren. Gegevens van klanten worden wel verzameld, maar vaak niet gestructureerd of gevalideerd om de waarde van een webshop of merk te verhogen.

Dat concludeert DDMCA, dat inzichten over de online retailmarkt zal delen tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Het gebrek aan effectieve inzet van big data maakt dat veel lokale spelers het moeilijk hebben tussen het grove geweld van buitenlandse webshops als Zalando en Spartoo. Die partijen ontvingen de afgelopen jaren miljoenen aan groeikapitaal van verschillende investeringsmaatschappijen en konden daardoor agressieve marketingstrategieën voeren.

Lokale helden
Kapitaalinjecties zijn echter ook bereikbaar voor lokale helden, bepleit DDMCA-directeur Denis Doeland. Zo werd danceorganisator ID&T – een van de eerste Nederlandse entertainmentbedrijven met een sterke focus op online verkoop – eind 2013 overgenomen door het Amerikaanse investeringsfonds SFX Entertainment. Het bedrag dat voor ID&T werd neergeteld,  130 miljoen dollar, is volgens Doeland deels gebaseerd op de gevalideerde data van danceliefhebbers.
Online retailers in bijvoorbeeld de modebranche zouden daarom kunnen leren van de entertainmentindustrie, die de afgelopen jaren grote stappen gezet heeft rondom het in kaart brengen van fans en concertbezoekers op basis van big data. "Met name in de dancewereld gaan de ontwikkelingen hard. De nieuwe generatie dj’s, vaak geboren rond 1990, is heer en meester op social media. Hardwell en Nicky Romero weten op die kanalen een community op te bouwen, hun fans in beeld te krijgen en zo hun kaartverkoop enorm te stimuleren. Dat stuwt hun marktwaarde steeds verder omhoog."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken