Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Analytics bron van inspiratie voor MKB

12 december 2013 - Het bedrijfsleven verwerkt en verzamelt vandaag de dag enorme hoeveelheden data in veel verschillende formats. Zo ontstaat Big Data. Het opslaan van al die gegevens is meestal geen probleem. Maar wat dan?

De werkelijke waarde van Big Data zit in de analyses die een bedrijf vervolgens op al die data kan doen. Veel kleinere organisaties gaan ervan uit dat analytics alleen op grote ondernemingen is gericht.  Niets is minder waar.

Big Data
"Vrijwel elke organisatie beschikt over Big Data," zegt Marcel Groenenboom, Director General Business & Channels bij SAP Nederland. "In de afgelopen jaren zijn steeds meer bedrijfsprocessen geautomatiseerd. Dat betekent dat heel veel informatie nu digitaal beschikbaar is. Daarnaast gebruikt elke organisatie kantoorsoftware, waarmee onder meer tekstdocumenten en spreadsheets worden aangemaakt, opgeslagen en gedistribueerd – om nog maar te zwijgen van het dagelijks ontvangen en verzenden van e-mails, PDF’s en andere imagebestanden. Het maakt niet uit of de organisatie groot of klein is, er is een enorme, dagelijks groeiende berg van digitale informatie. Dit maakt van Big Data een fenomeen waar elke organisatie in elke bedrijfstak mee te maken heeft."

Analysesoftware
Al die verzamelde data moet vervolgens worden beheerd en geanalyseerd. "Dat is allemaal nogal wat," stelt Groenenboom. Het is dan ook niet verwonderlijk dat veel ondernemers niet weten waar ze moeten beginnen. Analysesoftware, zoals analytics, biedt dan uitkomst. "Pak het proces stap voor stap aan, ontwikkel een visie en werk daarop verder."
Het analyseren begint meestal met het stellen van een business-vraag. Wat wil de manager van een bedrijf of instantie precies weten en waarom? Zoek daar vervolgens de data bij, die door speciaal ontworpen analysesoftware en van tevoren gebouwde modellen wordt bekeken. "Uit zo’n analyse kan bijvoorbeeld blijken dat hetgeen het bedrijf al jarenlang doet op onderbuikgevoel het juiste is. Of de feiten tonen aan dat er al die jaren op basis van verkeerde aannames is gewerkt. De conclusies kunnen MKB-bedrijven direct gebruiken om de eigen organisatie te verbeteren," aldus Groenenboom. "De informatie over het weer en de economie zijn echter voor elke organisatie hetzelfde. Wat de een van de ander onderscheidt, zijn de eigen databronnen. Die zijn immers anders dan van de concurrentie. Goede analyse van deze gegevens kan nieuwe inzichten blootleggen die de concurrenten niet hebben. Dat kan in het huidige economische klimaat van levensbelang zijn."

Prestaties
Analytics kan bedrijven helpen bij het opzetten van een social mediastrategie, bij het herdefiniëren van business-processen, om fraude te bestrijden of bij het verbeteren van de customer experience. Maar niet alleen voor de business is het analyseren van real-time gegevens belangrijk. In diverse industrieën maken ze al gretig gebruik van deze analysesoftware. "Denk bijvoorbeeld aan de sportindustrie", legt Groenenboom uit. "Coaches en trainers verzamelen tevens Big Data door het doen van metingen: ze houden de ‘lap times’ bij van Formule 1-auto’s, ze tellen het aantal juiste ‘passes’ op het voetbalveld, ze meten de luchtweerstand tijdens het schaatsen, enzovoorts. De game-industrie is daarnaast nog een voorbeeld waar analytics helpt zicht te krijgen op het bedrijf. Een casino krijgt via analyses zicht op welke spellen goed lopen, welke gamers veel geld verdienen, of uit welke elementen een spel moet bestaan om succesvol te zijn. Ik kan er kort over zijn: analytics is een ideaal hulpmiddel om zicht te krijgen op de huidige prestaties. Zij het een bedrijf, een sportteam of een overheidsinstelling: allen hebben behoefte aan duidelijkheid. En analytics schept overzicht in de chaotische wereld van Big Data. De resultaten uit de analyses helpen bedrijven bovendien belangrijke beslissingen te nemen en processen te verbeteren", verklaart Groenenboom. "Veel MKB’ers beseffen inmiddels dat analyse van hun data ze meer inzicht in hun eigen positie geeft en hun concurrentiepositie kan versterken – ook ten opzichte van grotere marktpartijen. Analytics wordt voor het MKB dan ook steeds meer een inspiratiebron. En de huidige technologie kan hen daar al in voorzien."

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.