Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Senior zet 3. 500 euro opzij voor woningonderhoud en -verbetering

9 december 2013 - Senioren spelen de komende jaren een belangrijke rol op de woningrenovatiemarkt. Uit onderzoek voor het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2013/2014 blijkt dat de helft van de 70-plussers de komende twee jaar één of meerdere klussen in de woning heeft gepland.

Vooral esthetische klussen zoals schilderen of behangen zijn populair. Aan woningverbetering willen senioren bijna  2.000 euro uitgeven, aan woningonderhoud is dit ruim 1.500 euro.
Het aantal senioren neemt al zo'n 50 jaar gestaag toe en naar verwachting vergrijst de Nederlandse bevolking de komende decennia nog altijd fors. Deze nieuwe generatie senioren verschilt echter van eerdere generaties: ze zijn over het algemeen hoger opgeleid, vitaler, mobieler en willen zo lang mogelijk zelfstandig (blijven) wonen. Dit heeft vanzelfsprekend invloed op hun klusgedrag. Inzicht in de wensen en behoeften van senioren is essentieel voor iedere partij die zich op de klusmarkt van de toekomst richt. Maar hoe ziet dit klusgedrag er de komende twee jaar uit?
Om deze vraag te beantwoorden is senioren gevraagd welke klussen zij gepland hebben voor de komende twee jaar en hoeveel geld ze bereid zijn uit te geven aan het onderhoud en de verbetering van hun woning. Onder de definitie senioren vallen personen van 70 jaar en ouder.

Helft senioren heeft klusplannen
Uit de enquêteresultaten blijkt dat bijna de helft van de senioren geen klussen heeft gepland voor de komende twee jaar. Dit geldt voor 52 procent van de huurders en 41 procent van de woningbezitters. Aangezien de groep senioren nu al uit zo'n 1,3 miljoen huishoudens bestaat, betekent dit dat de komende twee jaar 650.000 70-plushuishoudens van plan zijn de klusmarkt te betreden.

Schilderwerk het populairst
Maar welke klussen staan er op de rol voor de komende 24 maanden? De populairste klussen zijn esthetisch. Bijna één op de vijf senioren wil binnen gaan schilderen of dit laten doen. Ook buiten schilderen staat vaak op de planning, evenals behangen.

Vermogende senioren klussen vaker
Gemiddeld vijf procent van de senioren wil de komende twee jaar klussen aan de cv-ketel, terwijl vier procent voeg- of pleisterwerk of keukenonderdelen wil (laten) aanpakken. Senioren met een hoger inkomen hebben relatief vaker een klus gepland staan dan de overige inkomensgroepen. Vooral aanpassingen aan de CV-ketel (veertien procent), het vervangen van keukenonderdelen (negen procent) en het vervangen van kozijnen (acht procent) springen er bij deze groep senioren uit.

Uitgaven onderhoud en verbetering
Aan senioren die de komende twee jaar één of meerdere klussen op het programma hebben staan, is vervolgens gevraagd wat zij gemiddeld uit denken te geven aan woningonderhoud en -verbetering. Aan onderhoud zijn senioren van plan gemiddeld  1.562 euro te besteden en aan verbetering 1.908 euro.
Bij woningonderhoud zit logischerwijs een groot verschil tussen koop en huur. De kosten hiervoor komen bij huurders immers veelal voor rekening van de verhuurder. Senioren met een inkomen van minder dan  33.614 euro hebben met gemiddeld  2.264,79 euro opvallenderwijs het meeste ingepland voor woningverbetering. Wellicht komt dit doordat zij door hun beperkte budget vaker in een woning zitten die nog niet aan hun ideaalbeeld voldoet. De uitgaven voor woningonderhoud lopen wel op naarmate het inkomen hoger wordt. Tot slot valt op dat de uitgaven aan woningverbetering flink oplopen naarmate de kluservaring van senioren toeneemt.

WoonKennis Jaarrapport Nederland 2013/2014
Klusplannen hoeven niet altijd te leiden tot daadwerkelijk uitgevoerde klussen. Consumenten hebben een beperkt budget, wat ook nog eens moet concurreren met alternatieve bestedingen. Zo schreef Woonkennis eerder al dat klusuitgaven in directe concurrentie staan met een nieuwe auto of een vakantie.
Bedrijven die het maximale uit de kansen op de woningrenovatiemarkt willen halen, moeten tot in detail weten hoe de consument zich hierop beweegt. Het WoonKennis Jaarrapport Nederland maakt helder welke klusplannen particulieren de komende twee jaar hebben, hoe zij deze uitvoeren en hoe ze de materialen hiervoor zoeken, beoordelen en kopen en hoe u deze kansen verzilvert.

Segmentatie naar leeftijd
Om de woningmarkt optimaal te bedienen, is een goede segmentatie onmisbaar. Iedere levensfase brengt immers ander woningmarktgedrag met zich mee. Andere woonbehoeften en financiële mogelijkheden zorgen voor ander klusgedrag. In het WoonKennis Jaarrapport zijn de uitkomsten daarom verdeeld in vier leeftijdsgroepen: jongeren tot 30 jaar, gesettelden (30-55 jaar), medioren (55-70 jaar) en senioren boven de 70.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.