Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
6 december 2013
 

Bent u klaar voor de online kerstdrukte in uw webshop?

 
 

Uit onderzoek van Rackspace onder 4.000 consumenten in de Verenigde Staten en Groot Brittannië blijkt dat meer dan de helft van hen (51 procent) van plan is het grootste deel van hun kerstinkopen online te doen.

Vorig jaar raakte meer dan de helft van de respondenten (55 procent) enigszins gefrustreerd tijdens het doen van hun online kerstaankopen. Vierenveertig procent zag af van hun aankoop en 34 procent probeerde de aankoop te doen via een andere website. De grootste frustraties die werden genoemd zijn een ingewikkelde check-out-procedure (29 procent), gevolgd door trage / langzaam ladende websites (25 procent).

Online activiteiten
86 procent van de respondenten gaf aan dat hij of zij van plan is om tenminste een online aankoop te doen. Dat kunnen cadeaus zijn (69 procent), of kerstmuziek en games (dertien procent) en ook (vlieg/trein/…)tickets voor het bezoeken van vrienden of familie (veertien procent). Voor velen (52 procent) is het doen van deze online aankopen een avondaangelegenheid. Toch draait het online niet alleen om winkelen, maar lijkt het internet een onderdeel van de kerstradities geworden. Zelfs tijdens de kerstdagen is 65 procent van de respondenten van plan online te gaan voor bijvoorbeeld het versturen van een kerstgroet naar familie of vrienden (31 procent), en/of foto’s te posten op social media-kanalen (21 procent). Anderen spelen games (negentien procent), surfen op het internet (zeventien procent) en/of kijken TV on-demand (twaalf procent).

Mobiele aankopen
Bijna een vijfde (achttien procent) van de respondenten zal dit jaar online aankopen doen vanaf een tablet. Dit is een aanzienlijke toename ten opzichte van de tien procent vorig jaar. Daarnaast is er dit jaar ook een toename te zien (zestien procent) vergeleken met vorig jaar (tien procent) in het doen van online aankopen vanaf een smartphone.

Connected kerst
Drie op de tien (30 procent) ondervraagden is van plan om iemand een ‘connected device’ te geven voor kerst, zoals een tablet of smartphone en meer dan een kwart (28 procent) verwacht een dergelijk cadeau te ontvangen. Minder dan de helft (43 procent) geeft een digitaal cadeau, waarbij digitale tegoedbonnen het meest populair zijn (30 procent).
John Engates, CTO bij Rackspace zegt: "Ons onderzoek laat ziet dat dit waarschijnlijk de meest connected kerst ooit is. Dit betekent dat alle bedrijven die online actief zijn, en niet alleen retailers, ervoor moeten zorgen dat de hosting en infrastructuur op orde is voor deze onvermijdelijke drukte tijdens de komende feestdagen. Stelt u zich de frustratie voor wanneer u niet in staat bent om op een bepaalde website online aankopen te doen voor Kerst of een app te gebruiken op uw nieuwe tablet tijdens de kerstdagen. Omdat er veel te winnen en te verliezen is tijdens de feestdagen is het de hoogste tijd voor bedrijven om ervoor te zorgen dat dergelijke frustraties geen ongewenste kerstradities worden."

Voorbereidingen die retailers moeten treffen
• Controleer en test de capaciteit: Om trage websites te voorkomen moeten e-tailers een complete audit van hun webhosting-omgeving uitvoeren en controleren of er deze bestand is tegen piekend netwerkverkeer en dus beschikbaar blijft om de stroom van webverkeer te kunnen verwerken. Daarnaast moeten zij websites testen door deze te overspoelen met een groot volume data en een grote verscheidenheid aan verzoeken, variërend van eenvoudige taken zoals het laden van de homepage tot zoekopdrachten tot het vullen van winkelmandjes en het afronden van de aankopen. Doordat 44 procent van de consumenten de aankoop niet afrondt als de website niet snel en eenvoudig is, kunnen e-tailers zich vertragingen in het systeem en downtime niet veroorloven. 
• Zorg voor ondersteuning: Pieken in traffic tijdens de kerstaankoopperiode en daarna zullen waarschijnlijk niet plaatsvinden tijdens werkdagen tussen 9.00 en 17.00 uur. Het onderzoek laat zien dat 52 procent van de respondenten in de avonduren shopt en 65 procent zal tijdens de kerstdagen online zijn. Retailers moeten geschikte ondersteuning krijgen om hun website up en running te houden wanneer het nodig is.
• Blijf verbeteren: Beoordeel als het piekseizoen voorbij is de prestatie van de website, analyseer eventuele downtime of andere prestatie-issues en gebruik de uitkomsten om problemen op te lossen. De meerderheid (56 procent) van de respondenten geeft aan dat het gemak de belangrijkste reden is om online aankopen te doen. Het is dus van cruciaal belang dit zo te houden. 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken