Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 december 2013
 

Zzp’er vaak direct of via netwerk in contact met opdrachtgevers

 
 

Steeds minder opdrachten via bemiddelaars worden gescoord: 62,4 procent van de zzp’ers zorgt dat hij zelf direct contact heeft met de opdrachtgever of dat hij via mond-tot-mondreclame – binnen zijn netwerk – naar voren wordt geschoven als ideale kandidaat.

Slechts 37,7 procent komt via een tussenpersoon aan een opdracht. Het aandeel van bemiddelaars en detacheerders is afgenomen in het afgelopen halfjaar: slechts 28,1 procent van de opdrachten komt nog via een offline tussenpersoon tegen 35,7 procent in mei van dit jaar: een daling van maar liefst 21,3 procent.

Online marktplaatsen
"Als reactie hierop zijn vele bemiddelaars en detacheerders gestart met online marktplaatsen die deze daling moeten opvangen," aldus Jeroen Sakkers, initiatiefnemer van de ZZP Barometer. "De vraag is of de zzp’er wel zit te wachten aan deze overvloed aan marktplaatsen, aangezien hij zich gemiddeld al bij 2 tot 5 marktplaatsen in heeft geschreven." Van de opdrachten die via een tussenpersoon worden geworven, komt maar liefst 25,5 procent via online bronnen als inhuursites, marktplaatsen en vacaturebanken. Ondanks de opmars van online bronnen van opdrachten, haalt de zzp’er zijn opdrachten dus nog steeds vooral offline binnen.

Harde en zachte criteria
Bovendien vindt 74,6 procent dat de opdrachtgever teveel naar 'harde criteria' (bijvoorbeeld tarief) kijkt bij het zoeken naar zzp’ers. Aansluitend vindt 51,4 procent dat de opdrachtgever te weinig naar 'zachte criteria' (bijvoorbeeld cultuursensitiviteit) kijkt. Wel geeft 52,3 procent van de opdrachtgevers de zzp’er voldoende mogelijkheden op vervolgopdrachten en zijn 64,6 procent van de afgesproken tarieven tussen opdrachtgever en zzp’er marktconform en vindt 58,1 procent van de zzp’ers contracten en voorwaarden transparant en ‘fair’. Bij 45,9 procent van de zzp’ers is de beloning niet gebaseerd op geleverde prestaties, terwijl  87,9 procent van de zzp’ers vindt dat de opdrachtgever het tarief niet meer moet koppelen aan leeftijd, maar juist wel aan prestatie.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Arie Treffers  |   | 
25-04-2014
 | 
17:27 uur
Een wat subjectieve titel als je het vanuit een specifieke branche bekijkt...In de zorg bijvoorbeeld wordt door ZZPers voor meer als 70% een makelaar/bemiddelaar ingeschakeld en blijkt uit metingen dat men zeer tevreden is over de gevoerde acquisitie. Logisch als je nagaat dat veel ZZPers in de zorg veelal aan het werk zijn en daarom hun acquisitie uitbesteden aan experts...

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken