Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Duurzaamheid voor jongeren nog geen reden om te klussen

20 november 2013 - Het verduurzamen van de bestaande woningvoorraad is één van de belangrijkste thema's voor de bouw. Het succes hiervan hangt voor een deel af van de vraag of woonconsumenten bereid zijn te investeren in het verduurzamen van hun huis.

Uit het WoonKennis Jaarrapport Nederland 2013/2014 blijkt dat het energiezuiniger maken van de eigen woning gemiddeld een 6,2 scoort als reden om te gaan klussen. Bij jongeren ligt dit cijfer onder de 6,0. Gemiddeld drie op de tien huishoudens is van plan de komende twee jaar te investeren in het energiezuiniger maken van de woning.
Het energieverbruik van Nederlandse huishoudens neemt al jarenlang toe. Het belang van energiebesparing wordt dan ook breed onderschreven. Zowel de overheid als de bouwsector hecht grote waarde aan duurzaam bouwen.

Is duurzaamheid reden om te klussen?
Om de verduurzaming op grote schaal op gang te krijgen is het belangrijk dat verduurzaming zelf een reden is of wordt om in de woning te klussen. Om dit te achterhalen is huishoudens gevraagd om de mate waarin zij het hiermee eens zijn met een cijfer van een tot tien te beoordelen. Een cijfer een tot en met vijf betekent in dit onderzoek dat men duurzaamheid niet belangrijk vindt. Een zes of zeven  betekent dat duurzaamheid enigszins van belang is en een acht of hoger betekent dat duurzaamheid een zeer belangrijke reden is om te klussen. Gemiddeld geven Nederlandse huishoudens hierbij een 6,2. Duurzaamheid is dus enigszins van belang om te klussen in de woning.

Uitsplitsing naar leeftijdsgroep
Om de woningmarkt optimaal te bedienen, is een goede segmentatie hiervan onmisbaar. Iedere levensfase brengt immers ander woningmarktgedrag met zich mee. Andere woonbehoeften en financiële mogelijkheden zorgen voor ander klusgedrag. In het WoonKennis Jaarrapport 2013/2014 zijn de uitkomsten daarom verdeeld in vier leeftijdsgroepen: jongeren tot 30 jaar, gesettelden (30-55 jaar), medioren (55-70 jaar) en senioren boven de 70. Hieruit blijkt dat jongeren energiezuinigheid in iets mindere mate zien als reden om te klussen (5,8) en dat de grootste kansen voorlopig bij gesettelden (6,4) en medioren (6,5) liggen.

Toekomstplannen energiezuiniger maken woning
Aan huishoudens is vervolgens gevraagd hoeveel geld zij de komende twee jaar in het energiezuiniger maken van de woning willen stoppen. Zo'n zeven op de tien huishoudens geeft aan hiertoe niet bereid te zijn. Drie op de tien is dit wel en is bereid om gemiddeld iets meer dan 1.000 euro te investeren. Voor een grote renovatie (denk aan isolerende werkzaamheden of zonnepanelen) is dit bedrag vanzelfsprekend niet toereikend. Maar met het maximale bedrag dat een deel van de huishoudens noemen (3.000 euro) wordt dit wel haalbaar. Opvallenderwijs zijn niet-klussers bereid meer geld in het energiezuinig maken van de woning te steken dan ervaren klussers. Wellicht heeft dit ermee te maken dat de laatste groep beter in staat is om in te schatten wat een bepaalde klus kost.

Kleine maatregelen populairst
Voor welke maatregelen zijn huishoudens die bereid zijn te investeren, van plan hun portemonnee te trekken? Kleine, relatief goedkope maatregelen worden hierbij het vaakst genoemd, de spaarlamp en LEDlampen voorop. Deze maatregelen zijn vooral populair bij senioren. Gemiddeld één op de zes huishoudens zou willen investeren in (drie)dubbelglas, zonnepanelen of ketels van de nieuwe generatie (HRe/WKK), terwijl één op de zeven dakisolatie wil. Vanzelfsprekend zitten er in de doelgroep ook al mensen die zo'n investering gedaan hebben of een woning kochten die bijvoorbeeld al over dubbelglas beschikt. Gesettelden noemen vaker dan gemiddeld muurisolatie en het waterbesparende toilet.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.