Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 november 2013
 

Zijn autoverkopen in oktober de bekende zwaluw?

 
 

Na tien maanden zijn de autoverkopen in oktober eindelijk weer gestegen met maar liefst 37 procent. Ook de verwachtingen voor de laatste twee maanden van 2013 zijn positief. In een tijd dat signalen over een herstel van de economie steeds meer zichtbaar worden, rijst de vraag of dit de eerste zwaluw is voor de autoretail?

Tot de spijt van ABN AMRO kan ze de vraag uit de inleiding niet volmondig positief beantwoorden. Zoals in de  autoretail update van september al stond, is een structureel herstel in de autoretail nog niet aanstaande. De autoverkopen in het laatste kwartaal van 2013 staan bovenal in het teken van de per 1 januari 2014 ingaande aanscherping van CO2 grenswaarden. Deze normering bepaalt de bijtellingsniveaus van lease-auto’s. Lease-auto’s die voor 1 januari op kenteken worden gezet, blijven gedurende de gehele looptijd van het eerste leasecontract onder de oude bijtellingsnormen vallen. Om nog te profiteren van een lagere bijtelling halen veel autoverkopen oktoberzakelijke rijders de aanschaf van een nieuwe lease-auto naar voren. De verkoopcijfers van oktober zijn een signaal dat dit momenteel plaatsvindt. Geluiden uit de branche bevestigen dit. Auto’s waarvan de bijtelling per 1 januari verhoogd wordt,  zijn niet aan te slepen. Merken als Volvo (V60) en Mitsubishi (Outlander) met modellen die nu nog in de nul procent bijtellingcategorie vallen, profiteren optimaal. Net als bij eerdere pieken in de verkopen de afgelopen jaren wordt dit veroorzaakt door fiscale maatregelen. Bovenstaande grafiek laat dit ook zien; alle positieve waarden worden gerealiseerd in de maanden vlak voor een fiscale aanpassing. Resultaat zal zijn dat in de eerste maanden van 2014 de verkopen op de zakelijke markt lager zullen uitvallen. Het nu positieve vierde kwartaal van 2013 moet gezien worden als een meevaller in een zeer slecht verkoopjaar. Tot en met september bleven de verkopen 30 procent achter bij die van 2012. Met een relatief goed laatste kwartaal zou dit percentage kunnen terugvallen naar een daling van twintig procent. De verkoopprognose van 390.000 nieuwverkopen van maart dit jaar staat daarmee nog recht overeind.

Macro economie werkt niet mee
ABN AMRO’s prognoses voor de macro-economie zijn niet positief voor de autoretail. Een conjuncturele impuls wordt niet verwacht. Het Economisch Bureau van ABN AMRO voorspelt slechts een bescheiden economische groei van 0,4 procent. En belangrijker voor de autoretail, een daling van de particuliere consumptie met een procent en een in 2014 nog oplopende werkloosheid.

Zakelijke markt trekt aan in tweede helft 2014
ABN AMRO is positief over de vervangingsvraag op de zakelijke markt, die vanaf de tweede helft van 2014 en in 2015 een push gaat geven aan de autoverkopen. Dit is het gevolg van de zware klappen op de zakelijke markt in 2009. Als een echo uit die periode lopen er daarom in 2013 en tot halverwege 2014 minder lease-contracten af dan gebruikelijk. Vanaf midden 2014 zal het aantal aflopende contracten weer stijgen en normale niveaus bereiken.

Verleidt BPM verhoging per 1 januari 2015 particuliere autokoper?
In ABN AMRO’s auto-update van juli becijferden zij dat de derving van BPM inkomsten voor de overheid in 2012 twee miljard eurowas ten opzichte van het vergelijkbare verkoopjaar 2007. Recent heeft de regeringbpmaangekondigd dat per 1 januari 2015 de BPM zal worden verhoogd. Deze aangekondigde fiscale maatregel zal naar de  mening van ABN AMRO opnieuw een kortstondige impuls geven aan de verkopen. Aankopen zullen wederom naar voren worden gehaald om een financieel voordeel te halen. Ondanks de verwachtingen voor de macro-economie denkt ABN AMRO dat een deel van particuliere autokopers zich zal laten verleiden tot het aanschaffen van een nieuwe auto.

Verkoopprognose
De prognoses voor de autoretail blijven ongewijzigd. ABN AMRO verwacht dat de autoverkopen in 2014 circa vijftien procent hoger zullen uitkomen dan in 2013. Maar met 450.000 blijven ze wel ruim beneden het gemiddelde deze eeuw van 490.000.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken