Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 oktober 2013
 

Consument vindt online winkelen vertrouwd en veilig

 
 

Het consumentenvertrouwen in online winkelen is hoog: 83 procent van de Nederlandse consumenten heeft vertrouwen in online winkelen. Vertrouwen ontstaat voornamelijk door goede leveringsvoorwaarden (37 procent) en de veiligheid van online betalen (28 procent).

Dit blijkt uit een representatief onderzoek van onderzoeksbureau MarketResponse onder ongeveer 500 Nederlanders van achttien jaar en ouder.

Online shopper is een luie koopjesjager
De beweegredenen voor consumenten om online te shoppen hebben bovenal te maken met gemak. De online winkels zijn op ieder gewenst moment te bezoeken (49 procent), de producten worden thuisbezorgd (40 procent) en men hoeft er de deur niet voor uit (35 procent). Zo vertelt een consument: "Je kunt bestellen wat je wilt, en als het niet naar wens is stuur je het gemakkelijk weer terug."
Frequente online shoppers kiezen ook voor het online kanaal om producten tegen lagere prijzen te kunnen kopen (50 procent). Consumenten die minder frequent online shoppen (één of meerdere keren per jaar) doen dit voornamelijk omdat ze een product niet in de fysieke winkel kunnen krijgen.

Oudere consument koopt vrijwel nooit online
Ruim driekwart van de 'oudere' consumenten doet slechts een enkele keer per jaar of zelfs nooit een online aankoop. 55-plussers hebben dan ook significant minder vertrouwen in online shoppen. 25 procent geeft aan geen vertrouwen in online shoppen te hebben. Jonge consumenten  tot 34 jaar (42 procent) en 35-54 jaar (33 procent) hebben juist veel vertrouwen in online winkelen. Voor consumenten tot 54 jaar is het een hele normale zaak om minimaal eens per maand een online aankoop te doen (44 procent).

'Jongeren' vinden online betalen veiliger geworden
Met name jonge consumenten tot 34 jaar (75 procent) vinden ook het online betalen een stuk veiliger geworden de laatste jaren. Hierbij heeft het betalen via Ideal voor een grote meerderheid van deze jongeren (83 procent) de voorkeur.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken