Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 oktober 2013
 

Nederlands bedrijfsleven kan groeien in Europa

 
 

Ruim driekwart van de Nederlandse ondernemers die in het buitenland zakendoen, gelooft dat internationaal ondernemen het Nederlandse bedrijfsleven kan helpen uit de recessie te komen. Hierbij doen de meeste kansen zich voor binnen Europa.

ABN AMRO ziet hierbij voornamelijk expansiekansen in Noord-Europa.Dit zijn de belangrijkste conclusies van het onderzoek ‘ABN AMRO Internationaal Ondernemerspeil’ dat GfK Intomart in opdracht van ABN AMRO heeft verricht.

Positivisme onder Nederlandse ondernemers
Internationaal actieve bedrijven zijn optimistisch over de Nederlandse economie. Ruim de helft verwacht groei in 2014. Wie omzetgroei verwacht voor de eigen onderneming voorspelt ook vaker economische groei voor heel Nederland. Ruim driekwart vindt bovendien dat internationaal zakendoen kan helpen bij het bezweren van de economische crisis. Bijna de helft is van mening dat de toekomst buiten Nederland ligt. Maar liefst  66 procent verwacht omzetgroei in het buitenland, tegenover 42 procent die groei verwacht in eigen land. 85 procent van de bedrijven die internationaal ondernemen, adviseert andere ondernemers dan ook dit voorbeeld te volgen.

Nederlandse bedrijven zoeken het dichterbij huis
Nederlandse bedrijven die internationaal actief zijn, zien de BRIC-landen als een aantrekkelijke afzetmarkt. Maar iets minder dan een derde van deze ondernemers doen ook daadwerkelijk zaken met deze landen. "Handel drijven in de BRIC-landen biedt weliswaar veel kansen, maar de complexiteit is ook groter. In- en uitvoerbeperkingen, lokale infrastructuur, toegang tot financiering en valutarisico’s zijn veel vaker een issue. Met name kleinere bedrijven geven er dan ook de voorkeur aan dichterbij huis zaken te doen. ABN AMRO is dan ook internationaal ingericht op basis van deze behoeften", zegt Ruut Meijer, Directeur Corporate Clients van ABN AMRO.

Voorkeur voor Duitsland, België relatief onaantrekkelijk
Nederlandse bedrijven beschouwen Duitsland - als sterkste economie van Europa - opvallend vaak als een aantrekkelijkere economie dan België, hoewel in beide landen sprake is van ongeveer evenveel internationale activiteit. 71 procent van de ondernemers heeft een voorkeur voor Duitsland, terwijl iets minder dan de helft dit over België zegt. Dit werkt ook door hoe zij andere bedrijven adviseren in welke landen zaken te doen. Duitsland wordt met afstand het meest aanbevolen (67 procent); 40 procent raadt België aan.

Noord-Europa veelbelovende markt
ABN AMRO ziet veel mogelijkheden voor expansie van het Nederlandse bedrijfsleven in Noord-Europa. In deze landen is nog relatief weinig activiteit; 45 procent van de internationaal actieve bedrijven doet hier zaken. Toch vindt maar liefst 62 procent van deze ondernemers deze regio (zeer) aantrekkelijk qua groeimogelijkheden en nauwelijks complex (achttien procent). Hier liggen dus mogelijkheden voor uitbreiding.

Innovatiekracht onder druk door gebrek aan ambitie
Op het gebied van innovatie tonen bedrijven weinig ambitie. Slechts drie op de tien ondernemers omschrijven het Nederlandse bedrijfsleven als innovatief en voor slechts negentien procent is innovatie een strategische prioriteit. Ondernemers beschouwen vooral de handelsgeest (68 procent), talenkennis (55 procent) en open cultuur (42 procent) als de belangrijkste krachten van het Nederlandse bedrijfsleven. Hoewel negen op de tien ondernemers benadrukken dat innovatie wel belangrijk is voor het onderscheidend vermogen van Nederlandse bedrijven in het buitenland geven zij volgens ABN AMRO hieraan in de praktijk nog te weinig invulling.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken