Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 augustus 2013
 

Schatkist loopt ruim een miljard euro mis door tanken over de grens

 
 

De recente verhoging van de btw en de brandstofaccijnzen heeft desastreuze gevolgen voor honderden pomphouders in de grensstreek. 53 procent van de inwoners van het grensgebied tankt hierdoor namelijk in België of Duitsland.

Daardoor loopt de Nederlandse overheid jaarlijks ruim een miljard euro mis aan inkomsten, blijkt uit onderzoek van brancheorganisaties BOVAG en NOVE in samenwerking met Trendbox.

Prijsverschil benzine
Het prijsverschil voor een liter benzine (euro95) is momenteel al gemiddeld zestien cent met België en veertien cent met Duitsland. Voor 1 januari 2014 staat er niet alleen weer een jaarlijkse inflatiecorrectie van de accijnzen op de rol, maar ook -conform het regeerakkoord- een accijnsverhoging van drie cent per liter diesel en maar liefst zeven cent per liter LPG (exclusief btw). Deze prijsverhogingen betekenen de nekslag voor een groot deel van 890 tankstations in de grensstreek, waarvan 560 bemand. Consumenten wijken nu al voor benzine massaal uit naar het buitenland; met de verhoogde dieselprijzen gaan transporteurs ook de grens over voor een tankbeurt. De pomphouders in het grensgebied draaiden in de eerste vier maanden van 2013 reeds achttien procent minder omzet dan in dezelfde periode vorig jaar.

1,2 miljard liter
Onderzoek onder 1.776 consumenten wijst uit dat 53 procent van de mensen die maximaal 20 kilometer van de Duitse of Belgische grens wonen, regelmatig in het buurland gaat tanken. In geval van een volgende prijsverhoging zegt zelfs tweederde over de grens te gaan tanken. Zestien procent geeft aan nu al nooit meer in Nederland de tank vol te gooien. Het ritje naar de Ooster- of Zuiderburen gaat vaak gepaard met het inslaan van tabak en boodschappen, waardoor de Nederlandse ondernemers en de overheid nog meer inkomsten mislopen. De grensstreek is goed voor 1,5 miljoen personenauto’s en BOVAG heeft berekend dat het gedrag van de consumenten leidt tot bijna 1,2 miljard liter die Nederlandse automobilisten niet in eigen land, maar in België of Duitsland tanken. Dat kost de schatkist bijna 820 miljoen euro aan gederfde accijns en ruim 344 miljoen aan misgelopen btw. De overheid zet bovendien de werkgelegenheid van duizenden mensen op het spel.

Oproep aan kabinet
BOVAG en NOVE roepen het kabinet dan ook op om de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om veel meer rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers in grensstreken bij het bepalen van fiscaal beleid. Nederland is immers groter dan de Randstad. Op langere termijn moet het kabinet blijven aandringen op Europese harmonisatie van accijnzen en - zolang dat niet volledig lukt - daarover met de buurlanden afspraken maken.

 
Doorsturen »  2 reacties »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Gea  |   | 
12-08-2013
 | 
11:42 uur
Voor een spoedcursus ''eigen burger en belastingbetaler de nek omdraaien, maar iedereen verder in ons ''mooie'' europa helpen:
bel Den Haag.
Peter  |   | 
19-08-2013
 | 
17:01 uur
Ik vraag mij af hoeveel meer inkomsten er zouden komen voor de schatkist als de brandstofprijzen lager zouden zijn dan die in het buitenland en dus de Belgen en Duitsers in Nederland komen tanken.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Hulp bieden aan anderen: met deze opleidingen kan het
Sommige mensen zijn geboren hulpverleners. Dan is een carriere in de hulpverlening wellicht voor je weggelegd.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Iedereen die wel eens gezeild heeft, weet het: de windrichting kun je niet veranderen, dus als je vooruit wilt komen moet je de stand van je zeilen aanpassen. Maar wat als de wind is gaan liggen? Als de vraag naar jouw producten of diensten afneemt als gevolg van een recessie, een economische crisis of een andere ramp? Dan kun je als bedrijf maar beter roeien met de riemen die je hebt: je klanten.
Lees verderMeer boeken