Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 augustus 2013
 

Occasionkoper kiest voor groter, luxer en jonger

 
 

Kopers van gebruikte auto’s hebben in het eerste halfjaar van 2013 in toenemende mate hun oog laten vallen op grotere, luxere en jongere exemplaren. BOVAG-autobedrijven (dealers èn onafhankelijken) verkochten in de periode januari tot en met juni 17,7 procent meer auto’s van twee tot vier jaar oud dan in dezelfde periode vorig jaar en acht procent meer terreinwagens en luxe sportauto’s.

Uit de cijfers van BOVAG en RDC | Centraal Bureau Mobiliteit Informatie (CBMI) blijkt dat in tegenstelling tot de verkoop van nieuwe auto’s, de occasionverkoop door BOVAG-leden in de eerste helft van 2013 vrijwel gelijk is gebleven aan het niveau van een jaar eerder. De merkdealers en onafhankelijke autobedrijven verkochten 277.550 gebruikte auto’s en dat is 0,16 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2012. De BOVAG-bedrijven namen 52,0 procent van de bedrijfsmatige occasionverkoop aan particulieren voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 50,8 procent was. Het lijkt erop dat de consument in deze penibele economische tijd sneller kiest voor de zekerheid van een BOVAG-bedrijf en de bijbehorende garanties.

Terrein- en sportauto’s
Binnen de occasionmarkt zijn enkele opmerkelijke verschuivingen waar te nemen. Zo hebben de BOVAG-autobedrijven 17,7 procent meer tweedehands auto’s van twee tot vier jaar oud afgezet, tot een totaal van 48.103 stuks. Tevens blijkt dat de voorkeur van occasionkopers uitgaat naar grotere auto’s dan waar kopers van nieuwe auto’s voor kiezen. Het zogenaamde A-segment, bestaande uit compacte auto’s als de Renault Twingo, Peugeot 107 en Kia Picanto, vormt 16,1 procent van de occasionverkoop bij BOVAG-leden, terwijl dat aandeel bij nieuwe auto’s dit jaar 23,4 procent bedraagt. Opvallend is bovendien dat de afzet van zowel gebruikte terreinauto’s (SUV) als van luxe tweedehands sportwagens met bijna 8 procent in de lift zit ten opzichte van de eerste helft van 2012.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Voeding voor de concentratie
B-vitamines (B1, B3, B6, B8, foliumzuur en B12) en vitamine C zijn goed voor de leerprestatie, de concentratie en spelen een rol bij het geheugen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Internetondernemers kunnen niet meer zonder goede hosting
Het belang van een goede hosting voor een internetondnemer
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken