Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 juli 2013
 

Aantal schoonmaakbedrijven sterk gegroeid tijdens de crisis

 
 

Ondanks de crisis neemt het aantal schoonmaakbedrijven sterk toe. Dit blijkt uit de sectoranalyse schoonmaak van UWV. Het totaal aantal bedrijven in de sector nam de afgelopen twee jaar toe met elf procent tot ruim 11.000.

Met name het aantal zelfstandigen zonder personeel is gegroeid. Daar staat tegenover dat de instroom in de WW de afgelopen jaren behoorlijk is gestegen, van 5.000 in 2010 tot ruim 7.000 in 2013. Het aantal ontstane vacatures lag in 2012 op 17.000. UWV verwacht dat het aantal vacatures in de schoonmaak na 2013 sterk zal toenemen tot gemiddeld 27.000 per jaar in de periode 2015-2018.

Verbreding van het aanbod zorgt voor nieuwe functies
De werkgelegenheid in de schoonmaak is de afgelopen jaren stabiel gebleven. Er waren in 2013 zo'n 143.000 banen voor werknemers in de schoonmaaksector. Veel medewerkers werken in deeltijd. De omzetgroei in de sector was de afgelopen jaren beperkt. Er gaat ruim vier miljard euro om in de sector. Om de slechte marktomstandigheden het hoofd te bieden verbreden schoonmaakbedrijven hun aanbod, vaak in samenwerking met andere facilitaire bedrijven zoals cateraars en beveiligers. De branche verlegt haar werkterrein daarnaast in toenemende mate naar de zorg. Er ontstaan daardoor nieuwe functies bij zorginstellingen, zoals hospitality comfort-medewerker. Deze verleent schoonmaakdiensten, maar begeleidt ook patiënten bij eenvoudige handelingen zoals aankleden, eten en drinken.

Toenemende vergrijzing zorgt voor meer vraag
De toenemende vergrijzing van werknemers in de schoonmaaksector zorgt voor een groeiende vervangingsvraag op de middellange termijn. Door de vergrijzing van de samenleving groeit de zorgsector en daarmee de omvang van schoonmaakwerkzaamheden in deze sector. Voorzien wordt dat de vraag naar gekwalificeerd personeel op de middellange termijn sterk toeneemt. UWV verwacht een groei van het aantal vacatures van 18.000 in 2013 tot gemiddeld 27.000 per jaar in de periode 2015-2018. Vooral voor de specialistische schoonmaakberoepen, zoals graffitiverwijderaars, zullen naar verwachting tekorten ontstaan.

Veel initiatieven voor mensen met een uitkering
Uit de sectoranalyse schoonmaak blijkt dat de sector relatief goede kansen op werk biedt aan ouderen en aan mensen met een uitkering. De sector trekt daarnaast veel personeel aan dat voorheen een uitzendbaan had. De sector ontplooit veel initiatieven die ten doel hebben om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals arbeidsgehandicapten, aan de slag te helpen.

Kwaliteit hoog in vaandel
Er lopen in de sector tal van initiatieven om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Zo is in de schoonmaak-cao vastgelegd dat nieuwe medewerkers binnen één jaar na indiensttreding de basisvakopleiding Schoonmaak afronden en over voldoende taalvaardigheid beschikken. Inmiddels zijn meer dan 10.000 medewerkers gediplomeerd en biedt de sector taalcursussen aan. Ook hanteert de sector de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. In de code is vastgelegd dat partijen in een aanbesteding meer gewicht geven aan de kwaliteit van de uitvoering en arbeidsomstandigheden en minder naar de prijs kijken. De code en andere kwalitatieve lidmaatschapseisen zijn vastgelegd in het OSB-Keurmerk dat op 1 januari 2013 van kracht is geworden.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken