Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 juli 2013
 

MKB bedrijven missen online kansen door verouderde websites

 
 

MKB bedrijven missen kansen in het vinden van nieuwe klanten, doordat de websites van deze bedrijven zijn verouderd en onvoldoende scoren op vindbaarheid. Dat blijkt uit de MKB Online Monitor, een halfjaarlijks onderzoek uitgevoerd door TNS NIPO in opdracht van DTG onder ruim 1.000 ondernemers in het MKB.

Uit dit onderzoek blijkt dat een kwart van het MKB een website heeft die ouder is dan vier jaar en 28 procent zelfs helemaal geen bedrijfswebsite heeft. Bijna 37 procent van de MKB bedrijven in Nederland geeft aan binnen twee jaar te investeren in een nieuwe website.

Zelf bouwen?
Uit gesprekken met deze ondernemers blijkt dat 51 procent de bouw van hun website wil uitbesteden, negentien procent van de ondernemers de website zelf gaat bouwen en 30 procent de bouw bij familie, vrienden of kennissen neerlegt. De gemiddelde prijs die een MKB’er betaalt voor een nieuwe website is 1.982 euro en de maandelijkse kosten voor onderhoud, hosting en overige diensten bedragen ongeveer 40 euro per maand. 
"Dat MKB ondernemers een website nodig hebben, realiseren zij zich bijna altijd," aldus Erik Hoekstra, CEO van DTG. "Maar als je doorvraagt of de website bijvoorbeeld ook op een smartphone goed te bekijken is en of de site goed vindbaar is, dan is dat vaak een brug te ver. Als ondernemers een website laten bouwen, moet deze direct geoptimaliseerd zijn voor zoekmachines en goed leesbaar zijn op smartphones."

Professioneel advies
MKB bedrijven besteden de bouw van de website uit omdat ze zelf geen tijd hebben en omdat het hen aan online expertise ontbreekt. Voor advies hechten de meeste ondernemers veel waarde aan het advies van collega’s (41 procent) en vrienden en familie (36 procent). Slechts 36 procent van de MKB’ers gaat eerst in gesprek met een professioneel adviseur. "Nog altijd wordt ruim twintig procent van de websites door een goede bekende van de ondernemer gemaakt. Een grote groep ondernemers mist daardoor belangrijke kansen als het gaat om de vindbaarheid van zijn bedrijf op internet en het bereiken van nieuwe klanten, aldus Erik Hoekstra".

Meest gezochte informatie tijdens oriëntatie naar nieuwe website
• Voorbeelden van andere websites (39 procent)
• De beschikbare functionaliteiten van een website (37 procent)
• Design en vormgeving van een website (33 procent)

De drie belangrijkste aspecten bij de keuze voor een aanbieder
• Service/ondersteuning aanbieder (59 procent)
• Kosten (57 procent)
• Mogelijkheid om zelf eenvoudig, 24/7 aanpassingen te kunnen doen (47 procent)

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Adriana van Schalken  |   | 
9-07-2013
 | 
15:44 uur
Websites worden steeds belangrijker voor MKB'ers, maar de huidige economische situatie zorgt er voor dat veel bedrijven niet in staat zijn om te investeren in hun website. Zonde, want ze lopen hierdoor inderdaad veel kansen mis!

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Zou het niet fascinerend zijn als je kon tijdreizen om een kijkje te nemen in de toekomst? Jammer genoeg is dat alleen in sciencefiction mogelijk. En de toekomst laat zich helaas niet voorspellen, hoewel we hebben afgesproken dat weermannen mogen doen alsof.
Lees verderMeer boeken