Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 juli 2013
 

Met digitale kaarten de belofte van Big Data waarmaken

 
 

Het concept van Big Data is heel snel uitgelegd. Maar helaas valt het in de praktijk helemaal niet mee om van het analyseren van al die gegevens ook daadwerkelijk een succes te maken.

Toch weet (voelt?) iedere ondernemer dat er in al die gegevens die we binnen een bedrijf verzamelen, hele zinvolle en commercieel zeer interessante informatie zit. Maar hoe krijgen we die kennis nu los? Uit onverwachte hoek zou wel eens zeer welkome hulp kunnen komen: digitale kaarten.

GIS-systemen
"Neem Starbucks. Deze bekende koffieketen werkt al jaren met zogeheten GIS-systemen (geografische informatiesystemen). In eerste instantie gebeurde dat vooral om locaties voor vestigingen te kiezen en te beheren. Maar al snel begon men verkoopinformatie over verzorgingsgebieden, klanten, concurrentie, leveranciers en dergelijke te koppelen aan individuele vestigingen," zegt Alexander Molhuysen, Business Manager bij Esri Nederland. "Het bedrijf verzamelde deze gegevens met het doel om hier bijvoorbeeld marketingacties richting nieuwe of bestaande klanten op te kunnen baseren. De hoeveelheid data groeide de Starbucks-medewerkers echter al snel boven het hoofd. Tot men besloot om de digitale kaarten uit het GIS-systeem niet alleen voor vastgoedbeheer te gebruiken, maar ook om bijvoorbeeld het woon- of werkadres van klanten vast te leggen. Of om te kunnen zien op welk tijdstip een klant een vestiging bezocht, de producten die men dan kocht, hoe vaak men de zaak opnieuw bezocht, of men ook in het weekend kwam en nog veel meer," aldus Molhuysen.
Het GIS-systeem van Starbucks bleek niet alleen al die gegevens in een digitale kaart te kunnen weergeven, maar was ook in staat om analyses te doen. Wat is dan de relatie tussen het weer en de extra producten die een klant koopt bij zijn koffie of thee? Kopen vaste klanten vaker of juist minder vaak een thermoskan die men in de auto kan meenemen? Zijn het vooral reizigers met het openbaar vervoer die koffie komen drinken? Of juist veel meer wandelaars of automobilisten?

Location Analytics
Molhuysen: "Bij Starbucks is deze manier van omgaan met Big Data - ook wel ‘Location Analytics’ genoemd - niet meer weg te denken. Maar dat geldt bovendien ook voor een bedrijf als Cisco. Deze wereldwijd opererende aanbieder van netwerkapparatuur beheert zijn logistieke operatie niet alleen met een ERP-systeem, maar heel nadrukkelijk ook met digitale kaarten." Juist als het op het snel maken van analyses aankomt, kijkt men naar GIS. Location analytics biedt dan ook uitgelezen kansen om plooien in de logistiek snel glad te strijken en ervoor te zorgen dat de juiste producten op het juiste moment op de juiste locatie aanwezig zijn.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Geef een impuls aan jouw professionele en persoonlijke groei als strategisch communicatieadviseur
Met de SRM Senior Communicatieadviseur C opleiding leer jij hedendaagse communicatietechnieken vanuit een breder organisatieperspectief te benaderen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Kan ik die aanbouw wel betalen?
Een doorlopend krediet is een oplossing wanneer je onzeker bent over de totale kosten en geen rente wilt betalen over geld dat je nooit gebruikt.
Jouw bedrijf in een nieuw jasje steken: aan de slag met je kantoor!
Altijd dezelfde inrichting en indeling is niet motiverend. Niet voor de klanten die met regelmaat langskomen, maar ook niet voor het personeel dat elke dag hetzelfde uitzicht heeft.
Checklist: de beste start voor jouw eigen webshop
Steeds meer Nederlanders verkopen hun zelfgemaakte producten online.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
We kiezen het spel niet. We bepalen de regels niet. Maar we kiezen wel hoe we spelen.
Simon Sinek bereikte miljoenen lezers met zijn bestseller ‘Begin met het Waarom’, nu is er de langverwachte opvolger 'Het oneindige spel'. In ‘Het oneindige spel’ laat Sinek zien dat ondernemen en werken wel een duidelijk begin hebben, maar geen echt einde: ze vormen een oneindig spel. Anders dan bij voetbal of schaken, met hun heldere spelregels en duidelijke einde, kun je nooit van een eindoverwinning spreken; telkens vind je nieuwe uitdagingen op je pad.
Lees verderMeer boeken