Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 juni 2013
 

Vijf do's en don’ts voor uw horeca-inrichting

 
 

U heeft er even op moeten wachten maar ook dit jaar heeft het team van De Horeca Fabriek onder leiding van ontwerper / trendwatcher Rein Rambaldo weer een leuke maar vooral inspirerende lijst opgesteld met de 'Do's and Don'ts' voor 2013 en 2014.

Absolute Don’ts 

DON’T: Het ‘klaslokaal’gevoel
Een overkill aan zitplaatsen is kortetermijndenken. Veel ondernemers denken nog steeds: Hoe meer zitplaatsen, hoe hoger mijn omzet. Op zich een logische en gezonde redenering, maar anno 2013 gaat deze vlieger niet meer op. Teveel zitplaatsen kunnen een heel onrustig en vooral massaal beeld geven aan het interieur. Gasten willen privacy. Gasten willen intimiteit. Gasten willen niet ongevraagd speeddaten met de gasten naast hen. Ga altijd voor een ‘7days’ bezetting dan voor een ‘weekend’ bezetting. 

DON’T: Orchideeën

Dit kan echt niet meer! Helaas staan ze nog steeds in veel restaurants op de vensterbank. Verse bloemen en planten kunnen zeker wél een Do zijn, maar zorg dat het passend is bij uw concept. Houd het in balans. 

DON’T: Grote industriële fabriekslampen

Ze worden te pas en te onpas opgehangen. Op internet word t u overspoeld met bedrijven die ze aanbieden. De industriële lampen waren even leuk, maar worden nu een irritatiefactor binnen het interieur. Ze zijn té aanwezig. Een eyecatcher is goed, maar zorg dat uw interieur verder in balans blijft. Verlichting en interieuraccessoires mogen, buiten één bijzondere eyecatcher, nooit teveel de aandacht trekken binnen het interieur, maar moeten eigenlijk juist niet teveel opvallen. 

DON’T: Over de top ‘bling bling’ interieurs

Stijlnamen als bijvoorbeeld ‘Metropolitan Luxury’, ‘Eco Chic Design’ en ‘More Than Classic Design’, zijn allemaal stromingen binnen het over de topstylen van horeca interieurs. Een té gestylde horecazaak schrikt af, lijkt al gauw te duur en komt ongeloofwaardig over ten aanzien van uw product en wordt daardoor heel onpersoonlijk. Houd het simpel en dicht bij uzelf: eenvoud is perfectie. 

DON’T: Gesponsorde tafelkaarten

Iedere leverancier wil graag zijn/haar product onder de aandacht brengen. Er zijn zelfs ondernemers die hiertoe worden verplicht. Resultaat: de gast ziet door de bomen het bos niet meer. Het komt chaotisch over en de gast wil niet verplicht worden iets te moeten bestellen. Wilt u toch iets onder de aandacht brengen? Maak dan uw eigen tafelkaart. Bespreek dit met een gespecialiseerd reclamebureau. U zult zien dat dit een beter rendement oplevert. 

Absolute Do’s
 

DO: Image control
Blijf vasthouden aan het image en de sfeer die u met de zaak wilt uitstralen. Wanneer u er accessoires en decoratie bijhaalt die niet in de sfeer passen, onderbreekt u de rode draad van uw bedrijfsimago. Deze accessoires en decoraties vallen dan meteen op en niet op een positieve manier. In de praktijk zien we nog steeds ondernemers die hun interieuraccessoires kopen bij Xenos, Action, Blokker en andere vergelijkbare winkels. Tip: doe dit niet, maak het niet te onrustig. 

DO: Boetiekrestaurants

Naast de inmiddels populaire boetiekhotels komen nu ook de boetiekrestaurants in opmars.. Een boetiekrestaurant heeft meer een eigen stijl en een luxe, eigenzinnige, maar ook intieme sfeer, een soort van luxe huiskamer-idee. In een boetiekrestaurant loopt de eigenaar meestal zelf in de bediening of staat zelf in de keuken. Boetiekrestaurants zijn meestal wat kleiner, maar niet altijd perse gericht op luxe. Boetiekrestaurants staan voor Intimiteit en gastvrijheid. Voor ons is intimiteit het warme gevoel dat er kan ontstaan bij interactie tussen mensen. Het gevoel dat niets te veel is en juist de kleinste details belangrijk zijn. Het gevoel van thuiskomen. 

DO: Spiegelen van uw interieur naar uw product, de 100 procent versbeleving

Een van de lopende trends is nog steeds ‘de aantrekkingskracht van de natuur’. Bij deze stijl staat het gebruik van hout, steen, klei, leder, suède en kurk in het interieur centraal. Werkt u met vers- en/of streekproducten en wilt u een optimale beleving creëren? Gebruik dan de ingetogen kleuren van bijvoorbeeld zand en kurk, blonde houttinten en een overvloed van bruine kleuren. De kleuren die u daarbij kan combineren zijn rustgevend blauw en groen, okergeel, rood, oker en rauwe sienna, in combinatie met subtiele details van bladgoud. 

DO: De ‘Plafondcatcher’

Wanneer u in het pand beschikt over een zeer hoog plafond, kleed deze dan aan met een bijzondere eyecatcher. Zo zijn er bijvoorbeeld prachtige armaturen te vinden die meteen de aandacht van je gasten zullen trekken en ook nog eens de zaal sfeervol zullen verlichten. 

DO: Muurverf: Earthcote. Imperfectie is de nieuwe perfectie

Strak geverfde muren zijn uit. Earthcode is een leemstuc verf/coating uit Zuid Afrika waarmee prachtig geschilderde muren worden gecreëerd. De muren zijn een belevenis waar het palet van licht en schaduw, kleur en reliëf voelbaar wordt gemaakt. De wanden zijn zo uniek en zo helder van kleur dat de tekening van de verf een schilderij wordt op uw wand.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken