Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 juni 2013
 

Negen tips om identiteitsfraude te voorkomen

 
 

Ondernemers en particulieren hebben in toenemende mate last van identiteitsfraudeurs. Zo constateert Lindorff die het aantal fraudegevallen de laatste jaren fors heeft zien toenemen. Voor de incassobranche vervelend, maar voor de gedupeerde ondernemer of particulier nog veel vervelender.

Maurice Sluis van Lindorff: "U kunt als ondernemer of particulier zelf alert zijn. De onderstaande tips kunnen helpen bij het herkennen van identiteitsfraude en het voorkomen ervan."

1. Vermoeden van fraude, neem direct actie

Doe direct aangifte bij de politie en neem contact op met het bedrijf waar de bestelling is geplaatst. Ontvangt u een brief van een incassobureau naar aanleiding van niet betaalde facturen van een bestelling die u niet gedaan hebt? Meld dit dan ook bij het incassobureau dat u slachtoffer bent van fraude. 

2. Bewaar bewijs

De gedupeerde dient te bewijzen dat hij of zij niet de persoon is die de overeenkomst is aangegaan. Zo dient hij het uittreksel GBA (dat vaak gratis is te downloaden), kopie legitimatiebewijs en kopie proces verbaal toe te sturen aan de betreffende creditmanagement organisatie. 

3. Pas op bij het afgeven van uw persoonsgegevens

Probeer gevoelige bedrijfsgegevens zoveel mogelijk af te schermen. Pas op met de gegevens die niet openbaar zijn, zoals bankrekeningnummers. Geef niet zomaar uw thuisadres op. En bedenk: Het Burgerservicenummer (BSN) van zzp’ers is gemakkelijk af te leiden via het BTW-nummer, dat in de meeste gevallen verplicht moet worden vermeld op de bedrijfswebsite. 

4. Check meerdere bestellingen van een product

Stel, een klant bestelt meerdere exemplaren van een zeer kostbaar product. Een belletje geeft vaak meteen helderheid. Een kwaadwillende klant (lees: fraudeur) zal daarna direct zijn bestelling intrekken, terwijl een goedwillende klant die een foutje heeft gemaakt bij zijn bestelling uw service zal waarderen. 

5. Check gegevens afzender

Andere voorbeelden van verdachte bestellingen zijn: verschillende afleveradressen bij één bestelling, gebruik van fictieve namen (bijvoorbeeld namen van filmsterren of stripfiguren) en afwijkende e-mailadressen. 

6. Controleer via instanties

Het is mogelijk om bijvoorbeeld via MijnPolitie.nl te checken of het vermelde telefoon- en bankrekeningnummer in verband wordt gebracht met eerdere fraudegevallen. Daarnaast kan er bij diverse instanties een adrescheck en credit check gedaan worden en is het verstandig om gebruik te maken van de extra fraudecontroles die betaalproviders bieden. 

7. Herken bekende valkuilen

Bestellingen die gedaan worden op het adres van scholen, bedrijven of leegstaande bedrijfspanden. Naast de online identiteitsfraude bestaat er ook fraude onder dwang. Dit is te herkennen doordat er aan de deur vaak een tweede persoon aanwezig is, welke het woord voert. Vaak herkenbaar doordat de persoon die een overeenkomst aangaat vaak erg nerveus is. 

8. Herken fraudegevoelige tijdstippen

Wanneer op vrijdagavond rond een uur of vijf een grote bestelling binnenkomt, moet u alert te zijn. Omdat het weekend dan voor de deur staat, zijn ondernemers rond dat tijdstip minder geneigd om de bestelling te checken. 

9. Controleer

Bel klanten na om de bestelling te verifiëren en laat klanten bij twijfel en fraudegevoelige artikelen vooruit betalen of laat ze legitimeren en tekenen bij aflevering.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Smart IM vindt groeipartner in Capital A
Smart IM, toonaangevend online marketingbureau, kondigt nieuwe aandeelhouders aan. Capital A verkrijgt meerderheidsbelang. Smart IM ziet deze ontwikkeling als startschot voor een nieuwe groeifase.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken