Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Rotterdamse ondernemers lopen voorop in digitalisering

31 mei 2013 - Daar waar Rotterdammers het kampioenschap voetbal nog aan de Amsterdammers moesten overlaten, zijn Rotterdammers op het gebied van online ondernemen de Amsterdammers een stap voor.

Dit blijkt uit onderzoek van Exact naar online ondernemen in het mkb, uitgevoerd onder 984 ondernemers. Op de vraag hoe modern de bedrijfsvoering is qua technologie en digitalisering, geeft 38 procent van de Rotterdamse ondernemers aan dat zij slechts een laptop nodig hebben om de winkel te openen. Daarmee laat Rotterdam ondernemers in andere grote steden ver achter zich. Amsterdam volgt op een derde plek met 23 procent. 

Waarde van sociale media

Gaat het om de inzet van sociale media, dan geeft 43 procent van de Rotterdamse ondernemers aan dat zij daarop actief zijn voor zakelijke doeleinden, al zouden ze er allemaal graag meer uit willen halen. Daarmee lopen ze iets achter op het landelijk gemiddelde van 53 procent.
Daar staat echter wel tegenover dat 41 procent van de Rotterdamse ondernemers aangeeft dat zij binnen hun branche worden gezien als koplopers op het gebied van internet en technologie. Kijken we naar het Nederlandse gemiddelde dan geeft slechts 29 procent dit aan. 

Waarde online zakelijk netwerk
Gevraagd naar de waarde die ondernemers halen uit een zakelijk online netwerk, dan blijkt dat Rotterdamse ondernemers hier veel succes boeken. Zestien procent van hen geeft aan dat ze bijna niet digitaler kúnnen netwerken en dat ze veel nieuwe contacten opdoen uit een netwerk zoals LinkedIn. Hiermee hebben Rotterdammers wederom een duidelijk streepje voor op Amsterdamse ondernemers, waarvan slechts zes procent dit aangeeft. 

Nauwelijks online vindbaar

Naast al deze positieve cijfers blijkt toch dat gemiddeld achttien procent van de Nederlandse ondernemers in het mkb nog steeds nauwelijks zichtbaar is online. Je moet heel goed zoeken, wil je hen op internet tegenkomen. Dat geldt zowel voor de website als voor aanwezigheid op sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. In Rotterdam geldt dit voor een op de zes ondernemers en in Amsterdam zelfs voor een op de vijf. 

Amsterdam voorbij aan Rotterdam?

Uit het onderzoekresultaten blijkt dat Rotterdamse ondernemers voorop lopen op het gebied van digitalisering. Toch staat Amsterdam op het punt om Rotterdam voorbij te streven. Op de vraag of ondernemers zich bewust zijn van de nieuwste technologische ontwikkelingen, geeft 46 procent van de Rotterdamse ondernemers aan dit met regelmaat te volgen en te kijken hoe zij daar concreet het bedrijf mee kunnen verbeteren. Van de Amsterdamse ondernemers zegt 56 procent dit.
Slechts zes procent van de Amsterdammers geeft aan níet bezig te zijn met de nieuwste mogelijkheden die het internet en technologie hen kan bieden. En dat is maar een kleine groep, naast de 27 procent van de Rotterdamse ondernemers die de technologische ontwikkelingen negeert. Voor hen is het oppassen geblazen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.