Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 mei 2013
 

Kleine ondernemer laat subsidies liggen

 
 

Kleine ondernemers laten veel geld liggen. 85 procent van de MKB'ers die investeren in innovatie of duurzaamheid betaalt de investering onnodig helemaal zelf. Van subsidies voor innovaties maakt slechts drie procent van de ondernemers gebruik, voor duurzaamheid twee procent.

Dit blijkt uit een onderzoek onder 1153 MKB'ers, merendeels ZZP'er of werkgever met twee tot vijf werknemers. Het onderzoek is gehouden door BusinessCompleet.nl

Investeringen tot 10.000 euro

46 procent van de ondervraagde ondernemers investeert in innovatie. Het gaat in veel gevallen niet om heel hoge bedragen; veelal tot een investering van 10.000 euro. Ook degenen die willen gaan investeren in innovatie denken niet in grote bedragen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt aan een bedrag tot 10.000 euro voldoende te hebben. 

Behoefte aan kennis
Kleine ondernemers blijken veel behoefte aan kennis te hebben op het gebied van innovatie. Op de vraag 'waaraan heeft u het meest behoefte als het gaat om stappen richting innovaties' zegt 27 procent 'kennis over innovatieve ontwikkelingen', gevolgd door 'netwerken' (26 procent). Op de derde plaats staat 'financieringsmogelijkheden' (23 procent). 

Besparen energie populair

Qua duurzaamheid is er bij kleine ondernemers nog veel te winnen: 40 procent van de onderzochte ondernemers is al bezig met duurzaamheid. Een derde geeft aan 'enigszins' te investeren in duurzaamheid en dan vooral in het besparen van energie (46 procent). Ook deze investeringen worden door de meeste ondernemers zelf betaald. Bijna 60 procent geeft aan wel meer geld aan duurzaamheid uit te geven als het bedrijf in aanmerking komt voor subsidies. 45 procent zegt een bedrag tot 10.000 euro nodig te hebben voor maatregelen voor een betere duurzaamheid. 

Kostenbesparing

Redenen om (meer) te investeren in duurzaamheid zijn:
1. Kostenbesparend op de lange termijn (36 procent)
2. Vanuit de gedachte voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (30 procent)
3. Vraag vanuit de klant/afnemer (15,3 procent).
Ondernemers worden gestimuleerd om meer geld te steken in duurzaamheid als zij meer kennis zouden hebben van marktkansen (29 procent), financieringsmogelijkheden (twintig procent) of in een netwerk op het gebied van duurzaamheid zouden zitten (twintig procent).

Weinig export
Uit het onderzoek kwam duidelijk naar voren dat export voor de meeste kleine ondernemers nog een stap te ver is. Ongeveer één op de tien drijft (af en toe) handel met het buitenland. Het gros heeft ook geen plannen in die richting. Die enkeling die wel exporteert, investeert zelf. Een stimulans om te gaan exporteren is bijvoorbeeld netwerken in het buitenland (22 procent), kennis over marktkansen (tien procent) en nieuwe zakenpartners vinden (twaalf procent). 

Gezond economisch klimaat
Ondernemers willen over het algemeen best investeren als de overheid:
1. zorgt voor een gezond economisch klimaat (38 procent)
2. de belastingdruk verlaagt (negentien procent)
3. de regeldruk vermindert (zestien procent).

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
michiel werkman  |   | 
30-05-2013
 | 
11:36 uur
En het is zo eenvoudig. Talrijke subsidie adviseurs bieden hun diensten No Cure No Pay aan.
Beschikbaarheid van subsidie helpt ook nog eens om financiers en investeerders over de brug te trekken.
Even googelen of via een onafhankelijke (krediet) adviseur een gekwalificeerde subsidie adviseur inschakelen. Hoe moeilijk kan het zijn? DOEN!

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken