Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Duurzaam op weg

2 mei 2013 - Kosten besparen én een bijdrage leveren aan een beter milieu. Dat zijn de belangrijkste redenen om een elektrische auto aan te schaffen. Werkt dat groene rijden nu eigenlijk wel in de ondernemerspraktijk?

Elske van de Fliert, adviseur duurzame mobiliteit en wagenparkbeheer van Zero-e vraagt het aan Lammert Soet, oprichter van Windpowercentre en Boerderijstroom.nl. Ze ontmoeten elkaar op de digitale snelweg, via Skype. "De keuze voor een elektrische auto is een logisch gevolg van mijn ondernemersvisie," vertelt Lammert Soet. "Ik ben al twintig jaar actief in de bouw, opslag en overslag van windmolens. Mijn nieuwste initiatief ‘Boerderijstroom.nl’ biedt bedrijven met een duurzame ondernemersvisie en particulieren de gelegenheid om duurzaam opgewekte elektriciteit rechtstreeks bij de boer in te kopen. Mezelf verplaatsen in een elektrische auto past hierbij." 

Is de actieradius van de auto voldoende?
"Een opgeladen accu brengt me 65 kilometer van huis, wat ruim voldoende is om op mijn werk te komen. Ik laad de auto thuis op en beschik ook over een laadpaal op het werk. Moet ik eens een keertje de afsluitdijk over, dan schakelt de auto vanzelf over op benzine. Als het moet kan ik 500 kilometer doorrijden. Ik probeer zo milieuvriendelijk mogelijk te rijden door mijn ritten goed te plannen. De langere ritten zijn nog niet ideaal. Maar met de aanschaf van deze auto lever ik ook een bijdrage aan de ontwikkeling van elektrische auto’s met een grotere actieradius in de toekomst."

Is een elektrische auto nu echt een stuk goedkoper in het gebruik?
"Ik heb deze auto geleased en ik heb geen bijtelling. Omdat ik de elektriciteit zelf produceer is het voor mij natuurlijk extra voordelig. Maar ook autorijders die niet zelf hun stroom opwekken komen goed weg met de brandstofkosten. Het thuis opladen van de accu bijvoorbeeld kost ongeveer 2,20 euro. Dat is goed voor 65 kilometer rijplezier."

Elektrisch rijden vanuit milieuoogpunt gerechtvaardigd
"Voor de doorsnee autogebruiker is een elektrische auto ook een milieubewuste keuze," legt Elske uit. "Elektrische auto’s hebben een hogere milieubelasting in de afdankfase dan conventionele auto’s, maar ze maken dit goed in de gebruiksfase. TNO verwacht dat een gemiddelde elektrische auto in 2020 35 procent minder CO2 produceert dan de gemiddelde auto met een verbrandingsmotor. Elektrische auto's produceren bovendien geen fijnstof en stikstofoxiden. Dat maakt de promotie en doorontwikkeling van elektrisch rijden vanuit milieuoogpunt zeker gerechtvaardigd."
"Maar duurzaamheid werkt alleen als het ook kwaliteit biedt," zo beamen ze beiden. Lammert Soet: "Zo langzamerhand komen er echt goede elektrische auto’s op de markt. Ik verwacht dat deze ontwikkeling doorzet, en het merendeel van de auto’s over tien jaar op elektriciteit rijdt." 

Een échte auto

"Ik raad iedereen aan om eens een proefrit te gaan maken in een elektrische auto," vervolgt de enthousiaste ondernemer. "Kennissen en klanten die mijn Opel Ampera uitproberen zijn zonder uitzondering positief verrast. ‘Het is wel een échte auto!’ roepen ze vaak uit. Elske van de Fliert: "Mis je het schakelen niet dan?" Lammert Soet: "Een elektromotor heeft een hoog koppel heeft bij een laag toerental, dat maakt schakelen overbodig. Dat is even wennen, maar na een paar weken wil je niet anders meer. Zelfs ‘sportieve rijders’ kunnen hem waarderen!"

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.