Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
25 april 2013
 

Vakbeurs nog steeds belangrijke oriëntatiebron

 
 

Weten waar bedrijven in de bouw zich oriënteren op producten, merken en materialen is onmisbaar voor de moderne toeleverancier. Uit de BouwKennis Communicatie Monitor 2013 blijkt dat beurzen dit jaar nog altijd één van de meest gebruikte informatiebronnen zijn.

Ten opzichte van 2011 neemt het belang van dit kanaal in het oriëntatieproces echter wel af. Wanneer potentiële afnemers vandaag de dag nog naar een beurs gaan, doen ze dit vooral om innovaties te ontdekken en hun marktkennis up to date te houden.
Uit een vorig persbericht van BouwKennis bleek dat beurzen nog altijd één van de meest gebruikte informatiebronnen zijn in de bouw. In absolute aantallen zien veel beurzen in de bouw de bezoekersaantallen echter al enkele jaren afnemen. In de laatste twee jaar geldt dit ook voor de belangscores van beurzen in de bouw. Gevraagd hoe belangrijk beurzen zijn bij de keuze voor een merk of leverancier werden in 2011 hogere cijfers gegeven dan in 2013. Hoe vaak bezoeken partijen in de bouw die informatie willen inwinnen een beurs en wat voor soort informatie zoeken ze dan?

Beurzen flink gebruikt
Na adviezen van de verkoper/ handelaar, is beursbezoek hiermee de meest gebruikte vorm van persoonlijke media om informatie te verkrijgen binnen de bouw. Vooral onder architecten en W-installateurs zitten trouwe beursbezoekers (beide 92 procent). Klusbedrijven zijn het minst op beurzen te vinden. De grootte van een bedrijf speelt hierbij overigens nauwelijks een rol. 

Bouwbeurs meest bezochte beurs

De Bouwbeurs te Utrecht is verreweg de meest bezochte beurs door architecten, aannemers B&U en klusbedrijven. Deze beurs is één van de meest veelzijdige en breedste beurzen op het gebied van de bouw in Nederland. Vanwege de diversiteit aan activiteiten van de drie zojuist genoemde partijen, leent deze beurs zich dan ook uitstekend om informatie in te winnen. De activiteiten van installateurs zijn meer specialistisch en dit uit zich dan ook in het beursbezoek. E-installateurs zijn met name te vinden op de beurs Elektrotechniek en de Elektrovakbeurs. Van de W-installateurs geeft de helft aan in de afgelopen twee jaar de VSK beurs te Utrecht te hebben bezocht.

Beurzen voor innovatie en informatie
Aan bezoekers van beurzen is vervolgens gevraagd met welk doel zij dit doen. Net als bij het gebruik van traditionele media, ligt de informatiebehoefte bij beurzen vooral op het gebied van nieuwigheden en actualiteiten. Het zien van nieuwe producten en materialen (innovaties) en het op de hoogte blijven van ontwikkelingen in de markt zijn de meest genoemde reden om naar een beurs te gaan. Hoewel klusbedrijven de beursvloer het vaakst mijden, is deze partij hier zeker geen uitzondering op. 

Informatiebronnen combineren

De ideale manier om een doelgroep te bereiken is tegenwoordig niet meer of-of maar en-en: het is zaak om een crosschannel marketingmix te bedenken waarbij afnemers de grootste vrijheid hebben om zelf te kopen waar, wanneer en hoe ze willen. Beursgebruik kan bijvoorbeeld ondersteund worden door social media. Maak bijvoorbeeld vooraf grootschalig bekend aanwezig te zijn op de vakbeurs via video’s op YouTube. Maak tijdens de beurs gebruik van QR-codes, waarmee bezoekers op een Facebook-pagina terechtkomen. Tijdens en rond de Bouwbeurs Utrecht 2013 werden ruim 8.000 berichten via social media geplaatst, waarvan 83 procent via Twitter. Zorg tenslotte achteraf via een mooi online verslag met foto’s en filmpjes voor een sterk visitekaartje.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken