Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
3 april 2013
 

De rol van duurzaamheid bij het innovatieve vermogen van ondernemingen

 
 

Duurzaamheid en innovatie lijken vaak haaks op elkaar te staan. De waarheid is echter het tegenovergestelde: duurzaamheid loont juist. Tal van ondernemers die een milieuvriendelijke insteek hebben, blijken het niet alleen financieel goed te doen, maar ook hoog te scoren qua innovativiteit.

Het zakentijdschrift Forbes heeft ook dit jaar weer een lijst gepubliceerd van de meest innovatieve bedrijven ter wereld. Opvallend hierbij is het grote aantal Europese bedrijven, waaronder veel Franse organisaties. Zes van de organisaties die in de top tien staan, hebben hun hoofdkantoor in Frankrijk. Wat maakt die bedrijven nu zo innovatief?
Het antwoord op de vraag hoe ondernemers innovatief zijn, is niet eenvoudig. Toch hebben onderzoekers drie aspecten kunnen opstellen die een grote rol spelen bij innovatieve ondernemingen: het optimaal inzetten van mensen, processen en filosofieën. Deze aspecten onderscheiden de meest gewaardeerde organisaties als het gaat om het in stand houden en leveren van innovatie.

Geschikte leiders
Of een organisatie innovatief is of niet, valt of staat vooral met de leider van de organisatie. Innovatieve leiders beschikken namelijk over belangrijke karaktereigenschappen, waarmee zij in staat zijn om nieuwe businessmogelijkheden te ontwikkelen. Zo stellen zij vaak provocerende vragen die de dagelijkse gang van zaken ter discussie stellen. Hiermee laten ze zien dat ze als organisatie altijd kunnen groeien, ook in tijden dat het minder goed gaat. Ze staan open voor veranderingen en sturen hier juist ook actief op aan.
Een goede leider observeert de wereld zoals een antropoloog dat doet. Daardoor zijn ze in staat om nieuwe manieren op te sporen voor hun aanpak. Ze netwerken met mensen die niet op hen lijken of hetzelfde denken, zodat ze radicaal andere perspectieven kunnen opdoen. Ook experimenteren ze volop om nieuwe ideeën te testen en nieuwe ervaringen op te doen. Uiteraard is het voor een leider van een organisatie niet voldoende om alleen innovatief te denken, ze moeten het ook kunnen uitdragen naar de rest van de organisatie. Hun gedrag moet een soort van afdruk worden in de processen en filosofieën binnen de hele organisatie.

Compliancy als start voor duurzaamheid
Innovatieve organisaties streven er continu naar om beter te willen worden en niet stil te staan op het moment dat de organisatie succes heeft. Om een beter beeld te krijgen van de manier waarop innovatie tot stand komt, hieronder het voorbeeld van het Franse Dassault Systèmes. Het tweede grootste softwarebedrijf van Europa heeft de maatschappelijke impact van producten en processen hoog in het vaandel staan en betrokken in tal van nieuwe oplossingen. Dat heeft de organisatie geen windeieren gelegd: zij bezetten zowel de negende plaats van de meest innovatieve bedrijven in Europa, als de negende plek van de meest duurzame bedrijven wereldwijd gezien. Het benutten van nieuwe businessmogelijkheden voor duurzame waardecreatie heeft er tevens voor gezorgd dat het concern ook financieel kerngezond is.
Hoe heeft het proces van duurzame innovatie kunnen plaatsvinden? Volgens Peter van Keulen, verantwoordelijk voor de Channel Sales Development bij Dassault Systèmes in Nederland, is het hele proces op gang gekomen dankzij compliance, hetgeen betekent dat een persoon of organisatie werkt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving. "Klanten vragen om oplossingen waarmee ze producten kunnen ontwikkelen die voldoen aan nieuwe wet- en regelgeving, om hun business voort te kunnen zetten. Zoals strengere duurzaamheid- of veiligheidseisen. Ze hebben hierbij niet altijd de intentie om voorop te lopen ten opzichte van de concurrentie, maar willen ook zeker niet achterlopen.’

Duurzaam ontwerpen
Dassault Systèmes ontwikkelde vervolgens een reeks van innovatieoplossingen, die ook compliance waarborgen. Maar in plaats van te voldoen aan de standaard vereiste functionaliteiten, besloot het bedrijf verder te gaan. "We hadden een checklist kunnen ontwikkelen waarmee onze klanten kunnen zien of hun ontwikkelde producten en systemen compliant zijn. In plaats daarvan, zijn we een stap verder gegaan. We hebben oplossingen ontwikkeld waarmee organisaties ook toeleveranciers kunnen certificeren en wijzigingen in de wet- en regelgeving kunnen opsporen. Dus voor de hele keten. Daardoor begonnen onze klanten de markt anders te zien. Ze zagen de extra mogelijkheden en begonnen vervolgens te vragen om oplossingen waarmee ze zichzelf ook konden onderscheiden ten opzichte van de concurrentie. Daarop zijn we complete levenscyclus-oplossingen gaan ontwikkelen waarmee ook de maatschappelijke impact van een product of systeem te meten is: vanaf het ontwerp, het fabricageproces tot het gebruik en het verwijderingsproces. Op die manier kunnen ontwerpers de maatschappelijke impact van hun handelen zien. Tijdens het ontwerpproces krijgen zij dus steeds een antwoord op de vraag: wat is de impact als ik het ontwerp op deze manier aanpak? Zo zijn zij altijd in staat het ontwerp dusdanig aan te passen, dat het tot zo min mogelijk CO2-uitstoot leidt."

Innoveren wordt 3DEXPERIENCE
De inspanningen van Dassault Systèmes op het gebied van duurzaamheid bleken aan te slaan en spreiden zich nu uit naar meer markten. "Inmiddels maken we het ook mogelijk om toeleveranciers op eenvoudige en nauwkeurige wijze te selecteren op hun duurzaamheid. Want als bedrijven zich willen inzetten om de CO2-uitstoot van de eigen bedrijfsvoering terug te dringen, is het ook belangrijk dat alle toeleveranciers daaraan bijdragen. Onze softwareoplossingen waarborgen niet alleen het informatiemanagement voor productontwikkeling in de hele keten (PLM), maar helpen onze klanten ook om de gebruikerservaring van hun producten en systemen te optimaliseren. Het succes van innovaties wordt de laatste jaren namelijk steeds meer beïnvloedt door gebruikersbeleving. Om daar actiever op in te spelen hebben wij vorig jaar onze 3DEXPERIENCE-strategie geïntroduceerd. Onze visie daarachter is dat in 3D werken en communiceren, vanaf de eerste conceptuele ideeën tot en met het presenteren van een nieuw product aan klanten, het innoveren zowel versnelt als verbetert."
Bernard Charlès, President en Chief Executive Officer van Dassault Systèmes, heeft met de ontwikkeling van zijn bedrijf aangetoond hoe ze in staat zijn geweest om zelf duurzame innovaties op succesvolle wijze te ontwikkelen en een groot aantal klanten daarbij te helpen. Het gevolg voor 2012 was dat het concern tien miljoen softwaregebruikers kende, 20.000 nieuwe klanten in een jaar binnen heeft gehaald en met zo'n vijftien procent groei ruim twee miljard euro aan omzet heeft gedraaid. Een bijzondere prestatie in tijden van economische crisis en een mooi voorbeeld van de manier waarop duurzaamheid wel degelijk loont.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Emily  |   | 
26-03-2016
 | 
17:41 uur
Good article!

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Je product? Je klanten? Jij, als briljante ondernemer? Hou toch op: het zijn je medewerkers die het groeisucces van je bedrijf maken of breken. En daarom is ‘personeel’ geen agenda-moetje dat je er even bij doet. Nee, je moet je mensen koesteren. Zorgen dat ze zich met plezier inzetten voor de missie van je onderneming en alles krijgen om optimaal te kunnen samenwerken.
Lees verderMeer boeken