Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Vrouw beslist over doe-het-zelf budget (en meer trends)

27 februari 2013 - De Belgische doe-het-zelfmarkt is ten opzichte van de Nederlandse markt vrij stabiel gebleven. Steeds meer Belgische doe-het-zelfketens zijn zich echter gaan toeleggen op Cross Channel Retail, de mix van ‘online’ en ‘offline’ verkoop.

Dat het economisch moeilijk gaat vertaalt zich in het feit dat het aantal zelfstandige doe-het-zelfondernemers in België verder afneemt door verschillende overnames. Ook volgen Belgische doe-het-zelfwinkels de algemene retailtrend en legt men zich meer toe op huismerken. In 44 procent van de aankoopbeslissingen binnen de Belgische doe-het-zelfactiviteiten is de vrouw des huizes verantwoordelijk. Dit zijn enkele opmerkelijke resultaten uit de nieuwste versie van de marktstudie ‘De Belgische Doe-het-zelfmarkt 2013’ die de Nederlandse Kamer van Koophandel voor België en Luxemburg (NKVK) heeft uitgebracht. De studie brengt de doe-het-zelfmarkt in kaart, toont de trends en tendensen en wijst op een paar interessante verschillen tussen de Belgische en de Nederlandse markt. 

Huizenmarkten
De Nederlandse doe-het-zelfmarkt is sinds 2008 met een kwart in omzet gedaald. De Belgische markt is echter qua omzet en volume vrij stabiel. Het verschil in markten heeft vooral met de verschillen in huizenmarkten te maken. Waar deze markt in Nederland onder druk staat zijn er in België nog steeds activiteiten te meten. Het aantal zelfstandige doe-het-zelfondernemers in België ligt nog steeds hoger dan in Nederland maar dit is de laatste jaren echter aan het afnemen. De ketens zijn op overnamepad geweest om een betere dekking van België te realiseren. Het Franse Mr. Bricolage is op deze manier gestaag bezig om Wallonië te veroveren. 

Opmerkelijke trends
Er zijn een aantal trends duidelijk te bemerken binnen de doe-het-zelfketens: de focus op Cross Channel Retail en de verdere uitbreiding van Private Labels. De combinatie van ‘on- en offline’ verkoop wordt steeds belangrijker. Belgische doe-het-zelfwinkels leggen zich – aangemoedigd door de trend in de food-sector – vooral toe op Private Labels (huismerken). Dit moet leiden tot een diversificatie van het aanbod en een meer onderscheidende positie ten opzichte van de concurrent. Tot slot zijn vrouwen verantwoordelijk voor 44 procent van de aankoopbeslissingen als het gaat om doe-het-zelfproducten. Zij worden een steeds belangrijkere doelgroep en het aanpassen van de presentatie van producten, de inrichting van winkels en de ontwikkeling en het aanbod van het assortiment is hier een gevolg van.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.